Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stora utmaningar väntar nya holländska Saab

Publicerat onsdag 27 januari 2010 kl 15.21
Trollhättan 27/1 2010.

Även om Saab Automobile är i hamn finansiellt med den nya ägaren Spyker Cars, så kvarstår alla gamla problem för Saab att lösa.

Det handlar om att bli lönsamt igen efter 20 år av förluster. Att få bilköpare över hela världen att inte bara tycka att Saab är en jättebra bil utan också att köpa den. Och hur ska Saab klara att ha råd att utveckla ny avancerad teknik och nya bilmodeller utan att ha en stor samarbetspartner som GM? Det är frågor som många bilanalytiker idag funderar över.

En av dem är Martin Sköld på Handelshögskolan i Stockholm.

- Den riktigt stora kostnaden på sikt blir att utveckla modellprogrammet och ta fram nya motoralternativ. Det kommer att kosta tiotals miljarder under ett antal år framöver. Det är den stora posten och den talar man mycket litet om i sammanhanget.

Under de 20 år som GM har ägt Saab har Saab och främst Opel haft ett nära tekniskt samarbete med gemensamma lösningar, komponenter och plattformar. Klipps nu banden också på det tekniska området och måste Saab hitta en ny samarbetspartner vid sidan av Spyker?

- Det är en central fråga som jag inte hört kommenteras från Spykers sida, men som jag uppfattar det kommer GM att kvarstå som ägare till en del och det skulle kunna innebära att samarbetet med Opel skulle kunna kvarstå, men vi vet alltså inte, säger Martin Sköld.

Hur som helst måste Saab hitta en eller flera andra tillverkare för att dela kostnader med, säger bilforskaren Martin Sköld på Handelshögskolan i Stockholm och pekar på bl a olika motoralternativ med annorlunda energilösningar där el blir en viktig del. Åter handlar det då om stora kostnadsposter som man måste hitta lösningar på. Saab har nu den nya modellen 9-5 klar för produktion och den nya 9-3:an är också på gång samt en model med betckningen 9-4X. Räcker det och hur bråttom är det? Martin Sköld jämför med konkurrenten tyska Audi som idag har 30 modeller på sitt program, som ska ökas till 40 modeller och Audi investerar 40 miljarder kronor nu framöver. Hur ska Saab möta denna mördande konkurens i bilvärlden?

- Saab har ju en profil som förlorat lite av själen av på senare år och det gäller att hitta tillbaks till den och vidareutveckla i nya motoralternativ och bilmodeller. En sådan stragei tror jag skulle var fördelaktig, säger Martin Sköld, bilanalytiker på Handelshögskolan i Stockholm.

Det gäller att hitta tillbaks till vad Saabälskarna kallar för Saabkänslan med andra ord.

Reporter: Göran Löwing, SR International.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".