Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kvinnor i fokus på Moderaternas valupptakt

Publicerat måndag 8 februari 2010 kl 14.05

Moderaterna vill satsa på att få fler kvinnliga väljare. Det var moderatledaren och statsminister Fredrik Reinfeldts budskap när han i helgen talade i Upplands Väsby till moderata valarbetare från hela Sverige.

- Vår vilja är att ytterligare förstärka drivkrafterna för arbete - framförallt möta den situation som deltidsarbetande kvinnor men också högarbetande kvinnor upplever, när det gäller möjligheterna att kunna leva på sin lön, och göra ytterligare förstärkningar, och där är det fortsatt sänkta inkomstskatterna som i den delen är det viktigaste. Sedan markerar jag att det ska handla också om utrymme för kvalitetsförstärkningar i välfärden, säger Fredrik Reinfeldt.

På mötet som handlade om hur valrörelsen ska bedrivas hänvisade Fredrik Reinfeldt till Synovates senaste opinionsmätning. Den visar att om de borgerliga skulle vinna om bara männen röstade. Bland kvinnorna skulle en klar majoritet rösta på de rödgröna. Men, säger partisekreteraren Per Schlingmann, att moderaterna allt oftare talar om vårdbiträden och undersköterskor handlar inte om någon väljarflört. Det är de mest påtagliga problemen i samhället som bestämmer fokus för partiets arbete, säger han.

Statsministerns tal i Upplands Väsby uppfattas som en vägvisare om vad partiet kommer att lyfta fram i valrörelsen: full sysselsättning, ordning och reda i statsfinanserna, bättre kvalitet i välfärden och ett tryggare samhälle. Bland annat vill statsministern sätta fokus på brott mot yngre kvinnor. Vart femte sexualbrott anmäls inte ens, påpekade Fredrik Reinfeldt:

- För att vilja anmäla måste man bli säker på att det kan ge något resultat. Vi är färdiga att också införa straffskärpningar för särskilt allvarliga misshandelsbrott.

Moderaternas valrörelse ska bedrivas på två fronter: den digitala och den som kanske mest kommit att förknippas med Barack Obamas presidentvalskampanj - hembesök. 300.000 sådana planeras före valet. Fredrik Reinfeldt har själv bedrivit en så kallad "knock on the door-kampanj".

- Det är därför jag uppmuntrar att 300 moderater gör samtalsresor till dem som jobbar i kärnan av den svenska välfärden, och på dessa arbetsplatser hittar man över 90 % kvinnor. Det är därför jag beskriver hur inkomstsänkningar som har sin tyngdpunkt på dem som tjänar lite betyder mest för kvinnor - deltidsarbetande och de med heltidsjobb och deras möjlighet att leva på sin lön. Det är därför jag vrider frågan om hur vi ökar vår motståndskraft mot våld och droger till att bli en trygghetsfråga och visar att det i större utsträckning är något som oroar kvinnor i förhållande till det hur det oroar män.

- Jag har mycket kvar att göra, men jag vill börja visa att jag försöker göra den här hemläxan - att bli tydligare i mina ambitioner att vinna kvinnornas förtroende för en alliansregering och för ett stöd för Moderaterna, säger Fredrik Reinfeldt.

Reporter: Olgica Lindquist, SR International. Publicerat 2010-02-08.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".