Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Rödgrön valkampanj vill nå invandrare

Publicerat fredag 26 mars 2010 kl 14.30
Paulo Silva (MP), Karin Pettersson (S) och Jenny Lindahl Persson (V).

Den rödgröna oppositionen går till val på ett gemensamt valmanifest men utan en gemensam logga, vilket den borgerliga Allians för Sverige har. Elva miljoner kronor av partiernas valbudgetar på närmare 80 miljoner kronor satsas i en gemensam kampanj. Ungdomar och väljare med invandrarbakgrund är särskilit angeläget att rikta sig till, säger man.

Det är första gången som Socialdemokraterna kampanjar tillsammans med andra partier. Hur mycket av egen profilering kommer samarabetet tåla?

- Vi går ju till val som tre partier och vi tre partier kommer att föra våra egna valrörelser, där vi på traditionellt sätt framför vår egen politik. Sen kommer vi också att lägga gemensamma politiska förslag och ha en gemensam kampanj, men det ska ses som ett komplement till våra egna valrörelser, säger Karin Pettersson, Socialdemokraternas kommunikationschef.

Det blir en hel del av gemensamma framträdanden, som under politikerveckan i Visby i juli och en gemensam manifestation i Kungsträdgården i Stockholm helgen före valet. Och i april kommer en gemensam ekonomisk motion, som blir svaret på regeringans vårbudget.

Med allt färre medlemmar i de olika politiska partierna ska de rödgröna nu försöka rekrytera valarbetare som ska arbeta i första hand för det rödgröna alternativet.

Man känner att man har ett stort stöd hos unga. Hur ska man då också dra till sig väljare med invandrarbakgrund.

- Ja, framför allt handlar det om att mobilisera och synas ute i förorterna. Vi har en budskapsdriven valrörelse som vi vill genomföra och visa då tydligt att vi inte accepterar diskriminering och särbehandling av människor på grund av t ex hudfärg eller religion. Det måste finnas med i vårt gemensamma rödgröna budskap, sa Paolo Silva, Miljöpartiets stabschef.

Väljare med invandrarbakgrund röstar i lägre grad än svenskar i övrigt och för att vinna valet i till exempel Stockholm så blir dessa röster viktiga, säger socialdemokraten Karin Pettersson.

- För oss socialdemokrater är mobilisering av utlandsfödda en väldigt viktig del av vår egen kampanj och något som vi jobbar väldigt mycket med.

Hur ska det gå till?

- Det handlar om att vara i områden med en hög representation av utlandsfödda. Man kan tänka sig sig särskilt riktade insatser både i aktiviteter som att knacka dörr och befinna sig på plats, men också genom andra kanaler och media.

Jenny Lindahl Persson är informationschef i Vänsterpartiet. Blir det lättare eller svårare för ett mindre parti som Vänsterpartiet att höras och synas när man kampanjar tillsammans med två andra partier?

- Jag tror nog både och. För det går nog på ett ut ungefär. Dels måste vi anpassa oss och kan inte driva fråfor hur vi själva vill, men samtidigt får vi också ingå i någonting som vi tror på och är intressant att berätta, så det blir i huvudsak positivt, säger Jenny Lindahl Persson.

Är det svårare då rimligen att profilera sig?

- Jag tycker att vi har hittat en ganska bra form i samarbetet för att profilera partierna efter våra styrkor. Vänsterpartiet kommer att driva en kampanj för att arbeta för välfärden och rättvisan. Miljöpartiet kommer att driva en kampanj som bygger mycket på klimat och miljö och socialdemokraterna kommer att kampanja för jobben och ekonomin.

I årets val kommer media och de nya medierna, som bloggar, fackebook, twitter och annat att spela en större roll. Framför allt för att nå unga väljare. En halv miljon svenskar ska ju rösta för första gången i ett riksdagsval.

Men alla pertier har också sneglat mot USA och valkampanjerna där och vad har man då bland de rödgröna lärt sig därifrån till årets valrörelse? Så här säger Jenny Lindahl Persson, Vänsterpartiets informationschef.

- Om man tittar på amerikansk presidentvalskampanj t ex så innehåller den mängder av aktivister som kanske inte är medlemmar en gång i ett parti , men som vill arbeta för förändring och den möjligheten har inte riktigt funnits i Sverige.Man kan inte som vanlig människa bara engagera sig för någonting - vad kan jag göra - men det kommer vi att erbjuda nu i den rödgröna kampanjen och skapa så bra möjligheter som möjligt för de som vill förändring och vill göra en insats och vara aktivister i den här valrörelsen, säger Jenny Lindahl Persson, Vänsterpartiets informationschef.

Reporter: Göran Löwing, SR International. Publicerat 26/3 2010.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".