Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tvivel om att bloggar blir viktiga i valet

Publicerat torsdag 10 juni 2010 kl 16.48
Emma Marie Andersson (Emma Opassande), piratpartist som är en de mest inflytelserika politiska bloggarna. Foto: Anders Ljungberg/SRI.

Är det så att de sociala medierna - bara tre år efter att Facebook etablerades i Sverige - är på väg att bli en viktig del av svensk politik? Frågan kan ställas efter att en SR-undersökning visar att många av partierna lokala toppnamn tänker använda Facebook, Twitter eller egna bloggar i valrörelsen.

Men experterna tvivlar på att genombrottetkommer redan nu, och de väljare som vi träffade i Uppsala och Kiruna var skeptiska.

"Jag läser tidningar och andra saker med twitter och facebook, det tycker jag inte kan ge mig något mer. Det känns inte som det är där man ska hämta sin information". "Det skulle vara att det är lättillgängligt och att man skulle råka komma in på det, och de skulle skriva intressanta grejer, men jag har inte ens kollat så hag har inte en aning om vad de skriver eller inte skriver". "Nej, jag har inte den tekniska kunskapen". "Jag tar det som är enklast, tv:n på kvällen".

Bakom en illgul dörr, i en mexitegelvilla insvept i lummig grönska i Österåker norr om Stockholm, där sitter moderaten Mary X Jensen och bloggar, twittrar och facebookar till världen utanför.

- Man har ju många fönster öppna, om man är en sån där Internetperson som jag är och har alla fönster öppna och så bläddrar man emellan så här, för det händer olika saker på de här plattformarna, säger Mary X Jensen.

Det tar en stund att hitta rätt bland husen, men det gör det också att hitta hennes namn på den moderata rksdagslistan i stockholm. Hon står på 50:e plats där, långtifrån valbar plats.

Men i den politiska bloggvärlden är hon stor, mer inflytelserik faktiskt än Sveriges bloggande utrikesminister Carl Bildt, enligt en ranking som den ofta citerade politiska bloggportalen Politometern gör. Hon är etta, Carl Bildt trea bland de moderata bloggarna.

Mary X Jensen är övertygad om att de sociala medierna ger ett tveklöst mervärde.

- Det bidrar till att hålla det politiska samtalet vid liv skulle jag vilja säga. Det finns en interaktivitet i det här som man absolut inte kan uppnå på traditionellt sätt. Och det är heller inga problem med tiden. Det är inte mellan sju och åtta på torsdagen, utan det är hela tiden, dygnet runt faktiskt kan man träffa människor och de kommer in från helt oväntade håll. Intressanta kommentarer, intressanta frågeställningar.

Och att det finns en stor tilltro i den politiska världen till vad de nya sociala medierna kan bidra med, visar den enkät som Sveriges Radio skickat ut till 1.900 av partiernas förstanamn på listorna till kommuner och landsting.

Av de 1.266 som svarade på enkäten sa 58 procent att de tänker använda sig av sociala medier för att nå väljare. Över 70 procent av de som svarade sa att sociala medier blir viktiga eller mycket viktiga i valet.

-´Jag tror att det här kan vara en viktig del i valrörelsen, men det är klart att vi företroendevalda får aldrig glömma bort det personliga mötet med våra väljare också, men som ett komplement till det tror jag definitivt att kommer att spela en viktig roll, säger Lena Baastad.

Men att det finns en sådan uppslutning bakom att använda sociala medier i politiken, det förvånar mediestrategen Brit Stakston, som följt politiken på nätet under många år. Hon har precis kommit ut med en bok om de sociala mediernas möjlighet att förnya politiken. Och hon menar att allt prat om vikten av dialog och samtal i valrörelsen kan ha färgat av sig på enkätsvaren.

- Jag tror att man svarar, förhoppningsvis inte bara i politisk korrekthet, utan faktiskt också i en vision och en dröm om vad man vill åstadkomma.

Vilket är det vanligaste felet som politikerna gör skulle du vilja säga?

- Att man använder sociala medier och ser på sociala medier, dels spontant som ändå lite tramsigt, och i annat fall att man ser det som ren marknadsföring. Man är ute efter en röst här imitten av september.

En som tror att de sociala medierna bara kommer att spela en marginell roll i valrörelsen är statsvetarprofessorn Henrik Oscarsson i Göteborg. Eftersom företeelsen är ny så ny finns väldigt lite forskning om de sociala medierna i politiken, men han är mycket tveksam till om det blir något genombrott. Det är fortfarande tidningar, tv och radio som gäller för de allra flesta.

- Det där går ju fortfarande inte att jämföra alls, den informationsinhämtning som väljarna gör via det som kallas gammelmedia, eller traditionella medier och det som inhämtas via Internet eller eventuellt sociala medier. Jag ser inte att det skulle kunna ändras särskilt snabbt, utan i så fall väldigt gradvis. Allt tal om att sociala medier skulle revolutionera 2010 års valrörelse är väldigt överdrivna, säger Henrik Oscarsson.

I ett enkelt inrett socialdemokratiskt partikontor i Solna centrum jobbar Peter Andersson som partiombudsman. Också han är en politisk doldis utanför nätet - han sitter i landstingsfullmäktige i Stockholm - men i den politiska bloggosfären är han en av de tyngsta opinionsbildarna. Inte heller han tror på något brett genombrott för sociala medier i valrörelsen, och skulle han och de andra socialdemokratiska bloggarna få något inflytande så är det i samspelet med de mycket äldre medierna, säger han.

- Jag tror att det kan påverka på marginalen. Lyckas vi lyfta upp till exempel att utvärdera Reinfeldt och jobben, jobbmisslyckandet under den här mandatperioden, då kan det bli en sak som de gamla medierna hakar på och beskriver och kanske till och med går in och gör egna analyser, och då har bloggosfären bidragit till att förändra debatten, och det i sin tur kan påverka valresultatet, säger Peter Andersson.

Men på lite sikt han tror stenhårt på de sociala medierna i politiken. "Nästa val behöver man inte göra sådana här inslag i radio, för då är det så självklart med sociala medier", säger han.

Och att en förändring är på gång, det tror också piratpartisten Emma Marie Andersson, som under sitt webbnamn, Emma Opassande, blev en legend på nätet under FRA-debatten. Nu sitter hon i solskenet på en innergård vid sitt jobb på Kungsholmen i Stockholm, och även om hon har sina farhågor om hur nätet utvecklas, så tror hon att politiken som envägskommunikation är på väg ut.

- Vi pratar ju om megafonpolitik. När man ställer sig och "megafonar" på ett ställe, så kanske folk lyssnar, men det uppstår ingen dialog, och då har man inte utnyttjat det sociala i mediet, det är det sociala som är grejen, att man pratar med varandra, att båda utvecklar sig, att man tillåter sig påverkas och att man påverkar andra. Så att de som har problem med det här, de kommer eventuellt fasas ut och till förmån för dem som inte har samma problem. De kommer att synas mycket mer, säger piratpartisten Emma Marie Andersson.

Reporter: Anders Ljungberg, SR International, i samabete med SR Uppland, SR Örebro och SR Kiruna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".