Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

150-årig Zorn firas med jubileumsutställning

Publicerat torsdag 28 oktober 2010 kl 15.09
"Vad han ville med konsten var livet"
(5:08 min)
1 av 2
Vårt dagliga bröd, 1886. Akvarell på papper, 68 x 102 cm. Foto: Erik Cornelius/Nationalmuseum.
2 av 2
Une première .

Han kallas ofta Sveriges främste konstnär genom tiderna, Anders Zorn. Nu visas en jubileumsutställning med några av hans mästerverk på Prins Eugens Waldemarsudde i Stockholm.

Det är 150 år sedan Anders Zorn föddes och 90 år sedan han avled. Med inlånade målningar från svenska och utländska museer, institutioner och privata samlare får man en helhetsbild av denne unika konstnär som behärskade alla tekniker, säger Johan Cederlund, chef för Zornmuseet i Mora.

– Ja, han är som en fixstjärna på den svenska konsthimlen, och ingen har som han nått en sån internationell berömmelse. Varken förr eller senare, säger Johan Cederlund.

Den här samlingsutsällningen visades på Zornmuseet i Mora tidigare i år där den blev en stor publiksuccé. Nu följer fortsättning i Stockholm under hösten och vintern.

Anders Zorn förknippas av många med hans nakenmåleri med dalkullor som ogenerat och naturligt poserar i skärgårdsmiljöer. Som porträttör gjorde han karriär i bland annat USA och tjänade stora summor pengar när han målade presidenter förmögna societetsdamer. Hemma i Mora och Dalarna skildrade han allmogen i arbete och fest i det vackra landskapet, berättar Johan Cederlund.

– Ja, det var porträtten som framför allt låg till grund för hans rikedom. Och etsningarna för man får inte glömma. Han gjorde 290 olika etsningar som gick ut i stora upplagor var till en ständig källa till inkomst för honom. Jag tror att det är just bredden i hans måleri och verksamhet som imponerar och förvånar. När utställningen visades i Mora kom besökare med föreställningen att de bara skulle få se nakenbilder. De gick därifrån med en helt annan bild av Zorn och det är den vi vill förmedla, säger Johan Cederlund. 

Anders Zorn kom från mycket enkla förhållanden men kom att göra vad man kallar en rejäl klassresa både socialt och ekonomiskt. Modern, Grudd Anna Andersson, kom från en småbrukarfamilj i Mora. Fadern, Leonard Zorn, var invandrare, en tysk bryggare verksam i Uppsala dit Grudd Anna, Grudd efter gårdsnamnet i Mora, kom för att arbeta på bryggeriet.

Zorn föddes 1860, men föräldrarna gifte sig aldrig och fadern avled när Anders Zorn var 12 år gammal, men faderns efternamn blev hans. Zorn började sin skolgång i Enköping. Hans konstnärliga begåvning var redan uppmärksammad och vid 15 års ålder kom han in på Konstakademin i Stockholm. Han blev snabbt känd som en begåvad porträttmålare, och som sådan träffade han sin blivande hustru Emma Lamm, dotter i en förmögen köpmannafamilj i Stockholm.

Åren framöver reser, arbetar och bor Anders Zorn under många år i England, Frankrike, Spanien och USA, men också i Algeriet och Turkiet.

– Han var en världsman av stora mått. Vi brukar säga att han hade ena foten i hembygden i Mora, den andra ute i stora världen.

Dalarna får ju ofta stå som symbol för det svenska med dalahästar, folkmusik och folkdräkter. Och Anders Zorn ligger mycket bakom detta. Han uppmuntrade detta och drev på andra traditioner, säger Johan Cederlund vid Zornmuseet i Mora.

– Ja, det bästa exemplet är ju midsommarfirandet som han förnyar och som han verkligen blåser liv i. Men också folkdräkten och inte minst musikrörelsen. Att den svenska folkmusiken lever och verkar i dag är till stor del hans förtjänst.

Anders Zorn blev otroligt framgångsrik och förmögen. Han byggde upp det som är Zorngården i Mora, hans hem som i dag är museum och ett monument över hans liv. Zorn var också en stor mecenat och skänkte mycket pengar till olika ändamål i hembygden, men också utanför denna.

– Han skänkte pengar till en professur i konsthistoria vid Stockholms högskola. Han skänkte pengar till Svenska akademin. Han skänkte en hel restaurang till Svenska akademin (Den Gyllene Freden). Han var vad vi skulle kalla en sponsor. Det är en stor insats han gjorde som i dag är delvis bortglömd, säger Johan Cederlund.

I dag går Anders Zorn målningar för mångmiljonbelopp på konstauktionerna. Rekordet har hans akvarell Sommarnöje som i våras såldes för hela 26 miljoner kronor, och där Zorn visade sitt mästerskap att levandegöra vatten med alla reflexer.

Vad ville Anders Zorn med sin konst. Ja, så väldigt djupsinnig var kanske inte denna konstnär som älskade livets goda och det sinnliga. Museichefen Johan Cederlund vill formulera det så här.

--Vad han ville med konsten var livet, som Karlfeldt skrev. Det vill säga skildra livet och livets innersta väsen.

Han älskade livet. Han älskade att äta och dricka och festa.

– Ja, han åt drack och festade med stor aptit, som du säger. Han var alltid den som gick sist till sängs, men har var också den som var först uppe. Och ingen kunde göra ett sådant livsverk om han inte hade en väldig arbetsdisciplin, säger Johan Cederlund, chef för Zornmuseet i Mora.

Utställningen Zorns mästerverk pågår till och med den 23 januari 2011.

Reporter: Göran Löwing. Publicerat 28/10-2010.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".