Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
UTSATTA GRUPPER

Negativa attityder bland gymnasieungdomar

Publicerat tisdag 2 november 2010 kl 15.29
Var femte gymnasieelev intolerant
(3:40 min)
Serietecknaren Sara Granér har skapat illustrationer om intolerans. Bild: Sara Granér.

Var femte gymnasieelev har en negativ attityd till romer, muslimer, judar, invandrare och homosexuella. Det visar Forum för levande historias kartläggning av gymnasieungdomars attityd till vissa utsatta grupper i samhället.

Undersökningen går till viss del att jämföra med en undersökning som gjordes 2003, och då kan man se att intoleransen i stort sett inte har ökat över tid.

– Det är ju bra i den meningen att intoleransen inte har ökat så mycket, men det är ju dåligt i den meningen att det fortfarande är en av fem i den här åldersgruppen som har en negativ eller mycket negativ hållning, säger Eskil Franck, som är överintendent på Forum för levande historia.

Forum för levande historia är en myndighet som har i uppdrag att föra samman kunskap om de stora folkmorden på slutet av 1900-talet med dagens situation, i ett demokratistärkande syfte. Överintendent Eskil Franck förklarar varför de har gjort denna kartläggning.

– Uppfartssträckorna till de händelserna som var då, de ligger inom begreppet intolerans. Och då vill vi se om det finns motsvarande fenomen, eller frön till motsvarande fenomen, bland dagens ungdomar. I så fall kan vi motverka dem, eller förebygga att de växer ytterligare. Vi ligger ju naturligtvis långt borta från ett folkmord i vårt eget land, men man ska inte slå sig för bröstet och säga att det aldrig kan hända. För tillåter vi olika former av intolerans att växa, då vet vi inte var det slutar.

Kartläggningen är den första i en serie av undersökningar som Forum för levande historia ska genomföra. Studien, som genomförts av SCB, innefattar knappt 4 700 gymnasieelever i årskurserna 1 och 3 på drygt 150 gymnasieskolor. I en enkät har eleverna fått svara på frågor, och ta ställning till olika attitydrelaterade påståenden om grupper som i samhället ofta möter fördomar och diskriminering.

Genomgående var det fler som hade en positiv inställning än en negativ, men det var också nästan genomgående så att hälften av de som svarade hade en ambivalent inställning.

De två resultat som sticker ut mest är att mer än hälften av alla elever hade en positiv inställning till homosexuella, medan endast en fjärdedel hade en positiv inställning till romer. I jämförelse med den liknande undersökningen från 2003 har också de positiva attityderna till homosexuella ökat väsentligt.

– Homosexuella har blivit synliga i samhället på ett annat sätt, de har fått många ansikten i samhället. Medan romerna inte syns och finns, utan i väldigt hög grad är utsatta för fördomar och stereotypier. En rom har negativa fördomar gentemot sig från väldigt många, säger Eskil Franck.

Om man tittar på vilka elever som svarat vad, kan man se att det är flest pojkar som går på yrkesförberedande program och har lågutbildade föräldrar som uttryckt en negativ inställning. Man kan också se att vänskap spelar stor roll, det vill säga att de elever som svarat att de har vänner som tillhör någon av de utsatta grupperna i allmänhet uttryckte en positiv inställning.

Eskil Franck på Forum för levande historia menar att man för att ytterligare öka toleransen hos gymnasieungdomar behöver mer utbildning, och en minskad segregation

– Det är bara utbildning som egentligen tar bort fördomar och stereotyper. Man får reda på hur det faktiskt är, och inte bara hur man tror att det är. Det andra är att sociala kontaktytor spelar stor roll. Vi måste på de tre viktigaste samhällsområdena - skolan, arbetslivet och bostadsområden - få ett mycket större mått av kontaktytor. Om vi kunde föra samman människor inom de här tre områdena så tror jag att vi skulle komma en bra bit på vägen, säger Eskil Franck, överintendent på Forum för levande historia.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".