Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Frågetecken kring framtiden för Volvo och Saab

Publicerat onsdag 2 mars 2011 kl 15.37
"Nu går vi mot en ljusare framtid"
(5:24 min)
Fr v: Saabs styrelseordförande Victor Muller, chefsdesigner Jason Castriota och vd Jan Åke Jonsson vid den nya konceptbilen Saab PhoeniX på bilsalongen i Genève. Foto: Karin Olander/SCANPIX.

Denna vecka pågår den stora internationella bilmässan i Genève, den 81:a i ordningen. Bland alla bilmärken som slåss om journalisternas uppmärksamhet finns Volvo och Saab. Men hur ser framtiden ut för det nu kinesägda Volvo Personvagnar och holländskt ägda Saab Automobile efter all turbulens och ägarbyten?

På bilmässan i Genève lanserar Volvo bland annat en så kallad laddhybrid och Saab bland annat sportcombin 9-5 samt en futuristisk sportbil och konceptformat. Saab Automobiles informationschef Eric Geers är hoppfull om framtiden.

-- Man hoppas att det här skapar ytterligare förtroende för Saabs framtid, så att man inte behöver ifrågasätta om vi finns kvar. Nu har vi funnits kvar i ett år och nu går vi mot en ljusare framtid, säger Eric Geers intervjuad av P4 Västs Evelina Myrbäck i Genève.

På Saab i Trollhättan var optimismen stor förra året efter att holländska Spyker hade tagit över ägandet och Saabledningen satte upp höga mål för försäljningen, mål som man inte har nått. Marknaden verkar avvakta Saabs fortsatta utveckling och stabilitet.

Mer fart är det både på Volvos försäljning av bilar i Europa och de nya kinesiska ägare storsatsar nu i Kina och bygger nya fabriker, där en lyxmodell ska bli flaggskeppet i produktionen för den kinesiska marknaden.

Frågan är om det blir någon fart på försäljningen av Saabbilar.

– Ja, frågan är om förhoppningarna var realistiska från början eller om man var överentusiastisk i den plan som man lade. Det finns i alla fall trender och signaler som pekar i rätt riktning. Man ska också ha respekt för att det tar lång tid att vinna och återvinna marknadens förtroende, säger Martin Sköld som är bilanalytiker och forskare på Handelshögskolan i Stockholm.

Förtroende och optimism visar Volvo PV:s kinesiska huvudägare Geely med den nye Volvoordföranden Li Shufu i spetsen. Man satsar nu runt 75 miljarder kronor i nya investeringar globalt de närmsta åren. En ny bilfabrik ska byggas i mångmiljon- och bilstaden Chengdu i västra Kina.

År 2013 ska produktionen av en ny stor och lyxig Volvo vara igång. Ytterligare en eller två Volvofabriker kan komma att byggas i Kina. 2015 ska Volvo sälja 200 000 kinestillverkade Volvobilar. Det sa Volvos vd Stefan Jacoby när de kinesiska planerna avslöjades i slutet av förra veckan.

Är då en Lyxvolvo rätt väg att gå för att vinna den kinesiska marknaden?

– Stefan Jacoby har sagt att han vill lyfta Volvo från att vara i premiumklassen till att bli ren lyx. Jag tror nog att det är rätt väg att gå att försöka sätta Volvo i direkt konkurrens med framför allt de tyska tillverkarna Mercedes, BMW och Audi. Med tanke på att det kommer att utvecklas många medelstora bilar så är det här rätt väg att gå, säger Matts Carlsson, bilanalytiker vid Göteborg Management Institute.

Volvo blir lyxbil i ett Kina med en växande stor medelklass. I Europa har Volvo sitt säte i Göteborg med utveckling och tillverkning och med produktion, och i belgiska Gent finns ju av tradition också en annan mer folkbilsinriktad Volvo. Men den tiden är snart över, tror bilanalytikern Matts Carlsson.

– Den bilen är borta för all framtid. Man kommer sannolikt att lansera en småbilsvariant, men jag bedömer att Volvo för den kommande framtiden kommer att få en stark och utpräglad lyxstämpel. Volvos stora problem har ju varit att man haft en för svag hemmamarknad, men nu pratar man om att Volvo kommer att få två hemmamarknader. Dels som tidigare Sverige, men också i Kina. Kan man etablera Volvo med ett starkt fokus mot Kina, så är denna strategi nog fullt möjlig att genomföra.

Men forskaren Martin Sköld på Handelshögskolan anser att Volvo i Europa bör  fortsätta på den tidigare framgångsrika vägen med trygga familjebilar och Saab borde också lita på sin image och bli vid sin läst.

– Ja, definitivt, och man ska också utvidga sin läst så att den blir bredare inom ramen för de attribut som Saab har varit laddade med historiskt. Så försöker man också att expandera detta och skapa lite ökad differentiering för att på så vis få en lite dyrare produkt, som man förhoppningsvis också kan ta ut lite högre vinstmarginaler på.

När nu Volvo och Saab har fått nya utländska ägare och med för Volvos del en stor framtida produktion i Kina, ska vi då sluta betrakta Volvo som den svenska nationalklenod den en gång var?

– Jag tror att det kommer att vara väldigt viktigt att bevara det som är det unika i varumärket Volvo, och det har en väldigt stark koppling till Sverige. Den kopplingen kommer alltid att finnas. Sedan kommer det att ske en globalisering av varumärket med tonvikt mot Asien. Så på lite längre sikt kommer Volvo att utvecklas till ett globalt varumärke med en båda svensk och en asiatisk del, säger Matts Carlsson bilanalytiker i Göteborg.

Volvo Personvagnar har omkring 12 000 anställda i Göteborg. Saab Automobile i Trollhättan sysselsätter cirka 3 800.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".