Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vasaskeppet firar 50 år på land

Publicerat fredag 15 april 2011 kl 16.55
"Ett av få bevarade skepp från 1600-talet"
(4:07 min)
Vasaskeppet är Sveriges största turistattraktion. Foto: Claudio Bresciani/Scanpix.

När regalskeppet Vasa bärgades 24 april 1961 efter 333 år på Stockholm ströms botten, var det en stor händelse. Tv och radio direktsände och en stor folkmassa hade samlats för att se det historiska ögonblicket med egna ögon.

– Nu kommer hon! Nu kommer hon upp igen. En liten...svart...brun...grå...kanske en smula patetisk. Vittne för det här stolta regalskeppet. Men där är hon alltså upp i vädret, för första gången sen på 333 år.

Så lät det i Sveriges radios direktsändning 24 april 1961.

Söndagen 10 augusti 1628 lämnar det precis färdigbyggda regalskeppet Vasa hamnen, vid det området som idag kallas Slussen på Södermalm i Stockholm. Ombord finns 150 besättningsmän män och ett antal anhöriga, som senare ska stiga av i Vaxholm. Nästan direkt efter avfärd börjar hon kränga och efter bara 1300 meter sjunker hon och upp till 30 människor följer med till Strömmens botten och drunknar.

Ett riktigt fiasko alltså. Men vad gör då i så fall Vasaskeppet så unikt? Marika Hedin, museichef på Vasamuséet.

– Det är ett av få bevarade skepp från 1600-talet, som är bärgat. Och det är störst och finast av alla de vrak som bärgats, tycker jag.

Båten talar inte bara för sig själv, fynden av människorester och deras tillhörigheter ger oss även inblick i hur det var att leva på 1620-talet. Bland annat vet man hur besättningen klädde sig på båten. Katarina Villner har på olika sätt jobbat med fartyget i över 40 år.

– Det berättar att man inte hade flera ombyten på den tiden. De som var omborde visste att de skulle vara ute länge. De gick ut tidigt på säsongen och kom tillbaka sent - utan ombyten. Bara en sådan sak tycker jag är fascinerande.

Just nu ligger bärgningen av skeppet i fokus på Vasamuséet. Ett projekt som var ett riktigt äventyr, ett manligt äventyr.

– Vi kallar utställningen äventyret Vasa. För vi tycker att bilderna från bärgningen visar att det var ett riktigt äventyr, ett manligt äventyr. Och utan den där äventyrs-känslan är det svårt att förstå att bärgningen blev av, eftersom det blev ett så osäkert och även motarbetat projekt. Entusiasmen, spänningen och att alla tyckte det var roligt bidrog till att båten över överhuvudtaget blev bärgad - det vill vi visa.

Planen är att båten ska bevaras i minst 1000 år till och forskningen pågår för fullt. Till sist måste jag ställa frågan som enligt Marika är den den enskilt absolut vanligaste: Varför sjönk båten?

– Båten sjönk av en kombination av att hon var instabilt byggd och en viss otur, då man inte hade hunnit lasta Vasa så att hon blev stabil. Kaptenen gjorde även en missbedömning: han seglade med alla kanonluckorna öppna. Han borde nog ha haft den nedre raden stängd. Kaptenen var ju även från Danmark, så då som nu skyller vi på danskarna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".