Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kritik mot förskolor för brister i modersmålsstöd

Publicerat onsdag 20 april 2011 kl 15.26
"Vi var bekymrade"
(2:46 min)
Förskolebarn i Tensta. Där har många förskolor flerspråkiga pedagoger. Foto: Janerik Henriksson /SCANPIX

Barns rätt till modersmålsstöd redan i förskolan skrivs nu in i den nya skollagen, som börjar gälla från första juli i år, men frågan är om det kommer att förändra förskolornas arbete. Idag finns stora brister på många förskolor i hur de jobbar med barnens modersmålsutveckling.

– Vi var lite bekymrade, vi såg att det var ganska få förskolor och enheter och stadsdelar som hade några strategier för att ta sig an det här, säger Hans Dahlin, som är förskoleinspektör på Utbildningsförvaltningen i Stockholm.

Sedan tidigare står det i läroplanen och i kommunernas egna målformuleringar att barnen ska få stöd att utveckla sitt modersmål, men från och med i år skrivs det alltså också in i skollagen och det har betydelse, säger Magdalena Karlsson, undervisningsråd på Skolverket.

– Man anser från regeringens sida att arbetet med att stödja barns språkutveckling på modersmålet och på svenska är väldigt viktigt och då väljer man att skriva in det här, att stärka bestämmelserna, i skollagen också, förutom att det står i läroplanen.

Men i dag brister stödet på många håll och det finns stora skillnader mellan olika förskolor vilket stöd de ger barnen i deras modersmålsutveckling. Vissa barn får lektioner med pedagoger, medan andra förskolor sätter upp flaggor och har temadagar eller uppmuntrar föräldrarna att prata modersmålet hemma. Hans Dahlin på utbildningsförvaltningen.

– De flesta frågade föräldrarna när de började förskolan, hur ser den språkliga miljön ut runt barnet? Och sen uppmanade föräldrarna att fortsätta prata modersmålet med sitt barn, men sen gick man inte vidare och diskuterade hur föräldrar och förskola tillsammans kan bidra till att stödja barnens språkutveckling både på svenska och modersmålet.

Och frågan är om förskolorna kommer att bli bättre på att jobba med barnens modersmåls nu. Lärarförbundet är positiva till att det skrivs in i skollagen, men kritiska till att texten är så vag. Anna Tornberg har hand om frågan på Lärarförbundet.

– Det är ju jättebra att det skrivs in i skollagen, men sen är ju frågan det här med medverka till; vi menar att modersmålsundervisning borde vara en rätt för alla barn och den skrivningen är ju inte så stark, så vi är positiva till att den skrivs i in i skollagen, men menar att det kunde vara mera bindande.

Det står att "förskolan ska medverka till" att barnen får utveckla modersmålet. Och att bara uppmuntra föräldrarna att tala modersmålet med barnen hemma räcker inte, enligt lagens intentioner, men eftersom lagtexten är så vag, menar Anna Tornberg att det fortfarande kommer att vara öppet för tolkning vad exakt barnen har rätt till.

– Kommunerna kan tolka det lite som de vill, det är ju inte alla kommuner som erbjuder alla barnen modersmålsstöd idag och det beror ju på olika skäl, tex att det finns många språkgrupper och att det är svårt att få tag i kvalificerade lärare, så att det är ju lätt att man inte tar sitt ansvar där, säger Anna Tornberg på Lärarförbundet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".