Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Framtidens camping ska bli lyxigare

Publicerat måndag 2 maj 2011 kl 08.45
"All tänkbar lyx det går att få in"
(4:11 min)
Svensk husvagnssemester 1974. Foto: Bertil Ericson/Scanpix

Champagne istället för lådvin och gärna kristallkrona i tältet, det vill Lars Isacsson, VD på Sveriges Camping- och Stugföretagare se mer av på campingplatserna, som i helgen öppnar för säsongen. För att nå nya målgrupper satsar branschen på lyx. En del av strategin är att få bort bilden av camparen som "medelsvensson i foppa-tofflor".

– Människor har campat sedan urminnes tider. Och jag tror inte att de som campat känner igen sig i den bilden. Det man kan se idag är att allt fler kategorier av människor har börjat att campa. Och anledningen till det är att vi ökat kvalitén, att det finns olika typer av boende. Det finns stugor, det finns hotell, vandrarhem och vad du nu vill ha. Och tittar man på husvagnar och husbilar med den kvalitén som finns, och vad den kostar, tror jag att den där gamla stämpeln kommer på skam.)

Och i år förväntas försäljningen av just husbilar för första gången gå om antalet sålda husvagnar. Peter Hansen Tydén, ordförande i Husvagnsbranschens Riksförbund visar stolt upp den här  för 3,3 miljoner kronor.

– Det är en Concordhusbil, en Liner, en jättetor husbil med inbyggt garage bak till, där man kan köra in en bil till och med, en Toyota IQ, så man ska kunna lämna campingen, åka in till staden och shoppa lite, utan att behöva ta husbilen med sig.

Ska vi tränga oss in och ta en titt?

– Ja.

Här kan man verkligen tala om framtidens camping. Bilen i sig känns ju som den kommer från framtiden till och med

– Så är det. Här har man satsat på all lyx som går att få in. Allt ifrån väldigt lyxiga läderklädda säten till ett stort och bekvämt kök, stort kylskåp, ugn, stor underbar säng. All tänkbar lyx det går att få in i en husbil. Och under den sängen är garaget där bilen står.

Så man ska ha husbil?

– Ja, man ska ha husbil. Det är lite så.

Branschen hoppas att man fram till 2020 ska kunna tjäna in 500 miljarder genom att nå nya målgrupper. Och de som man vill nå fram till, den växande, individualiserade och kräsna medel- och övre medelklassen, har traditionellt inte identifierat sig som campare. Något Analytikern Martin Karlsson på HUI Research menar att man måste ändra på.

– Campingen har varit väldigt livsstilbaserat. De som har campat tror jag har en ganska typisk bild av vad en campare är. Både nu och i framtiden tror jag att kommer finnas fler människor som efterfrågar ett naturnära boende, utan att för den sakens skull definiera sig som campare.)

Branschen vill alltså nå dem som vill bo naturnära men inte identifierar sig som campare. Med den ambitionen har man samarbetat med HDK (Högskolan för Design och Konst) i Göteborg. Studenten Johan Lang har utformat tre typer av stugor; Huydra, Sharon och Nix, alla döpta efter planeten Plutos månar.

– Jag har utformat stugor av en liten mer lekfull karaktär, lite mer runda former och ganska små stugor. Tanken är att de ska attrahera en ganska stor målgrupp, även de som tycker att camping är något lite udda och annorlunda.

Försvinner man inte från kärnan i campinglivet - enkelheten och närheten till naturen - om bag-in-boxen och korsordet ersätts med champagne och platt-tv? Det frågade jag Lars Isaksson.

– Jag tror att det finns plats för båda delar. Man ska se detta lite grann som en naturlyx. Du har naturen runt hörnet, men du har ändå säkerheten och bekvämligheten på campingplatsen. Och sedan finns det varianter av det här: det finns glamorous camping, som är en trend, där du har gamla stora Afrika-tält med kristallkronor, kandelabrar och vin och vad det nu månde vara för någonting, där du lever i bekvämlighet så att säga, men ändå är nära naturen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".