Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
KOSMOPOLIT

Utlandsfödda en viktig resurs för svensk handel

Publicerat tisdag 10 maj 2011 kl 10.31
"Vi har nog kommit längst inom EU"
(2:54 min)
Handelsminister Ewa Björling.

Regeringens satsning på att tillvarata utlandsföddas kompetens och öka den svenska exporten fortsätter. Satsningen kallas Kosmopolit och är nu inne på sitt fjärde år. Den går nu in i en ny fas inriktad på enskilda marknader och länder, där Mexico blir det första testet.

I fyra år har regeringens satsning Kosmopolit pågått i syfte med att tillvara utlandsföddas kompetens och öka den svenska exporten. Kosmopolitsatsningen går nu in i en ny fas inriktad på enskilda länder och marknader. I projektet har man analyserat och valt ut länder med stor import, men där den svenska exporten utgör en liten andel. Första testlandet är Mexico, säger Oleg Zastenker på Exportrådet, och som arbetar med projektet.

– Vi kommer att samla en grupp företag från hela Sverige inom några branscher och vi ska se till att dessa företag får rätta förutsättningar att öka handeln med Mexico.

Inom vilka branscher?

– Vi har tittat på elektriska maskiner, energi och it/telekom.

I dag finns nästan 700 företag med i regeringens satsning Kosmopolit för att ta tillvara utlandsföddas kunskaper, kontaktnät och erfarenheter. Vart femte nystartat företag i Sverige idag startas av utlandsfödda. Handelsminister Ewa Björling har målet att fördubbla den svenska exporten på fem år och en viktig del är att tillvara utlandsföddas kompetens.

Att kunna språket, produktionen och ha kontakter i hemländerna är nycklar för att sälja mer svensk export dit, säger Adel Aldabbagh som är projektledare för Tillväxt Irakgruppen och utbildad kemiingenjör.

– Absolut, att man kan språket, produktion och ha kontakter med beslutsfattare i landet . Då har man förkortat tiden för att etablera ett företag i de här länderna. Så det är jätteviktigt att utländska företagare ska vara aktiva och hjälpa till, säger Adel Aldabbagh.

Den svenska satsningen på projektet Kosmopolit har pågått sedan 2007 och fortsätter åtminstone denna mandatperiod ut. Och det svenska exemplet att tillvara ta utlandsföddas kompetens i utrikeshandeln har väckt intresse utomlands, säger handelsminister Ewa Björling, som erkänner att idén dock kommer från Kanada.

– Tittar man inom EU så är det nog så att vi har kommit längst med Kosmopolit.

Vilka konkreta resultat kan man se sedan 2007?

– En viktig del är att vi har ökat exporten förra året med närmare 15 procent, och en del av detta är att kosmopoliterna som ökat sin handel. Sedan har vi startat nätverk på flera håll i landet. Nu finns det också ett i norr i Umeå. Nu handlar det om steg två och det är att få kosmopolitnätverken kända av alla företag i Sverige, och inse vilken hjälp företagen kan få av kosmopoliter att vara vägvisare för andra ute i världen, säger handelsminister Ewa Björling. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".