Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Digital pekbok när läsplattan går ner i åldrarna

Publicerat torsdag 12 maj 2011 kl 09.30
"En app i doppresent? Ja, kanske om några år"
(3:40 min)
Är pekböcker i analog hårdpapp snart historia när de får konkurrens av digitala pekböcker för läsplattor? Foto: Fredrik Persson/Scanpix.

Digitala läsplattor och programmen - eller apparna - till dem, är på väg att bli ett vanligare inslag hos barn, både i skolan och i hemmet. I sommar kommer de första barn- och pekböckerna i digitalt format, och läsplattor kan snart bli ett läromedel redan i förskolan.

Lena Gällhagen, it-pedagog i Nacka kommun utanför Stockholm, tycker att läsplattor är ett bra komplement till den traditionella undervisningen i förskolan och hon ger ett exempel.

– I den här appen jobbar barnen tillsammans. Det är ett spel för att träna logik genom att mata grodan med godis. Det är ett rep som ska skäras av, och sedan gäller det att fånga stjärnor och det här repet som gungar.

Lena Gällhagen visar det populära spelet Cut the Rope. En godisbit sitter upphängd på rep. Nedanför sitter en groda, och det gäller att hitta på olika sätt hur grodan ska få sitt godis. Till exempel genom att skära av repen som godiset sitter fast i.

– Där fick grodan en godis, och då får man en poäng. Det fiffiga med det här spelet är att man tränar logik, man tränar tyngdlagar. Det kommer sedan in andra element som hur luft kan blåsa, det är såpbubblor och då åker repet uppåt och godiset försvinner och så vidare. Så det gäller att verkligen klura ut hur grodan ska få godis. Fördelen pedagogiskt med det här är att man får igång ett samtal, samtidigt som barnen har väldigt roligt, säger Lena Gällhagen.

Susanne Kjellander, doktorand på Ungdomsvetenskapliga institutionen vid Stockholms Universitet, har forskat kring användandet av digitala verktyg i skolan och tycker att läsplattan egentligen inte är ett bättre undervisningsverktyg än den bärbara datorn. Undantaget är förskolan.

– Däremot tror jag absolut på till exempel sådan här läsplattor i förskolan, där det handlar mer om lek och lärande och att man kan designa appar, eller program, som är anpassade till skolans styrdokument, säger Susanne Kjellander.

– Samtidigt får det ju inte ta över, det får absolut inte bli så att alla förskolebarn sitter och ritar på en Ipad istället för med penslar, papper och vattenfärger. Men det finns nog ingen risk, eftersom förskolan är såpass stark och har sådan stark identitet i Sverige, och de vet nog vad de håller på med. Men som komplement tycker jag att det känns jättespännande, säger Susanne Kjellander.

Att barn redan i förskoleåldern ska börja använda sig av digitala verktyg som läsplattor och dess appar är egentligen inget nytt. De senaste åren har det skett en generell utveckling av olika digitala verktyg i skolan, och enligt Susanne Kjellander är de yngre - till skillnad från vuxna - digitala infödingar.

– Om man tittar på hur barn är idag, så brukar man prata om att de är digitala infödingar, för att det digitala är deras modersmål. Till skillnad från oss vuxna och de lärare som eleverna har, de kan man kalla för digitala emigranter, för det digitala kommer aldrig bli något annat än deras andraspråk. Och då ser man att elever navigerar i det digitala på ett helt annat sätt.

En annan aspekt av läsplattans och apparnas inträde bland de yngre är att barn- ock pekboken för de mindre, kommer att komma i digital form. I höst kommer Sveriges största barn- och ungdomsförlag Rabén & Sjögren erbjuda ett digitalt alternativ till deras barnbokstitlar. Klas Fjärstedt är ansvarig för digitala medier på förlaget och han ser satsningen som självklar. Men det är många som måste ändra sitt beteende.

– Vi som förlag tror på det här och satsar på det här. Vi ser att användarna finns där ute. Vi ser det som självklart att innehållet ska finnas tillgängligt både analogt och digitalt. Vi gör ingen skillnad längre på huruvida det är analogt och digitalt.

Säg att jag ska ge en present till Viggo som fyller fem år. Hur kul är det att ge en app i födelsedagspresent?

– Det är jättekul! Det kan man göra med presentkorts-lösningar och så vidare. Det är ju många som ska förändra sitt beteende här. Och det är ju klart att den är intressant. Ska man ge en app i dop-present? Ja kanske, om några år, säger Klas Fjärstedt ansvarig för digitala medier på barnboksförlaget Rabén & Sjögren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".