Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Omgivningen viktig för resultaten i skolan

Publicerat måndag 30 april 2012 kl 15.20
"Det har inte diskuterats så mycket"
(2:27 min)
Även miljön utanför klassrummet är viktig för att barn ska ha möjlighet att utvecklas intellektuellt. Foto: Janerik Henriksson/Scanpix

Skillnaderna i skolresultat mellan de bästa och de sämsta skolorna blir allt större. Det konstaterar Arbetarrörelsens tankesmedja i en ny rapport. För att komma tillrätta med problemet räcker det inte att titta på skolan, utan man måste också fokusera på miljön runt omkring, menar Anne-Marie Lindgren som har författat rapporten.

– Skolorna med de högsta värdena finns alltid i socialt starka områden med många högutbildade, många välavlönade, låg arbetslöshet. Skolorna med de riktigt låga värdena finns alltid i områden med hög arbetslöshet, låg utbildningsnivå och ofta stora hälsoproblem. Min slutsats är att vi inte bara kan jobba med de interna frågorna i skolan. Man måste parallellt jobba med villkoren i områdena där skolorna ligger, säger Anne-Marie Lindgren till SR International.

I rapporten har Anne-Marie Lindgren tittat på skolor i Stockholm och Göteborg, och jämfört skolorna med de högsta betygen mot skolorna med de lägsta. I Göteborg är till exempel andelen elever med godkänt i alla ämnen 40 procent i de åtta sämsta skolorna, mot 87 procent i de åtta bästa. Gapet har dessutom blivit större.

Nu föreslår alltså Anne-Marie Lindgren att man i större utsträckning ska granska de miljöer som skolorna ligger i:

– Barns uppväxtvillkor och möjligheten att utvecklas intellektuellt bestäms inte bara av skolan utan det bestäms av vad som faktiskt finns att tillgå i omgivningen. Till exempel kultur, bibliotek, intressanta saker att göra, datorer och allting sådant.

Rapporten presenterades på ABF i Stockholm och dit hade Magnus Nilsson, själv socialdemokrat, begett sig för att lyssna på diskussionen. Han håller med Anne-Marie Lindgren om att de låga betygen har sin förklaring i omgivningen men ifrågasätter om det är där man ska titta när det gäller att höja dem.

– Grunden till de här problemen som yttrar sig i skolan ligger i att föräldrarna inte har jobb, eller dålig utbildning. Men de här aspekterna tar ju jättelång tid att rätta till. Att bostadsområdena inte fungerar eller att människor som invandrat har dåliga svenskakunskaper, det är ju ett enormt projekt. Jag menar att man inte kan lämna barnen i sticket och vänta med att lösa problemen i skolan tills man löst allt annat, säger Magnus Nilsson.

Men enligt Anne-Marie Lindgren är det perspektiv som rapporten lyfter fram inte avsett att ersätta insatser i skolan, utan komplettera.

 – Det räcker inte med de skolinterna faktorerna. Och då är det ju så att det jag faktiskt vill lyfta är det här andra, att det också behövs, och eftersom det inte har diskuterats så mycket lägger jag mer tonvikt vid det, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".