Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
STRINDBERGSÅRET

Strindbergs måleri ställs ut på auktionshus

Publicerat torsdag 3 maj 2012 kl 10.40
"Det är väldigt avancerat måleri för att vara 1894"
(3:44 min)
1 av 2
"Svartsjukans natt"
2 av 2
August Strindbergs målning "Blomman vid stranden" från 1894 är en av de målningar som visas på Bukowskis.

Den 14 maj är det 100 år sedan August Strindberg avled, 63 år gammal. Hans liv som författare, kritiker och konstnär speglas flitigt under detta märkesår. Under fyra dagar denna vecka kan en unik utställning av hans målningar ses på Bukowskis i Stockholm.

Det anrika auktionshuset Bukowskis har fått låna in hela 28 privatägda målningar och ger allmänheten nu möjligheten att få se dessa målningar av konstnären Strindberg i olika temperament och sinnesstämningar. Pedro Westerdahl är intendent för det klassiska måleriet på Bukowskis berättar hur författaren August Strindberg såg på sig själv som målare.

– Man brukar säga och det finns en vedertagen uppfattning, att måleriet är något Strindberg tar till när inspirationen tryter. När skrivkrampen kommer och han upplever att han har svårt att uttrycka sig i ord. Då kommer färgerna fram istället. Det finns ju fyra huvudsakliga perioder som han målar. De sammanfaller ganska regelrätt med just uppbrott och kriser i hans privatliv, skilsmässor och så vidare, säger Pedro Westerdahl.

Under blott fyra dagar, 3-6 maj, kan de 28 målningarna ses hos Bukowskis vid Berzelii park i centrala Stockholm. Med anledning av det väntade stora intresset kan biljetter bokas på nätet. Ingen av målningarna är till salu ska tilläggas. Det kommersiella värdet av tavlorna uppskattas till flera hundra miljoner kronor och de skyddas bakom plexiglasskivor och för att undvika reflexer har lokalerna neddragna fönstergardiner och målningarna ljussätts i de mörka visningslokalerna.

Det är få målningar av Strindberg som cirkulerar på konstmarknaden och då till mycket höga priser. För en allmänhet är kanske skärgårdsmotiv med mörka himlar och stormande hav och med någon accent i form av till exempel ett fyrtorn eller sjömärke det man ofta förknippar med hans måleri. Men här möts vi av också andra  motiv och färgstämningar och ett ljusare kynne, säger Pedro Westerdahl.

– Absolut. Om man utgår i från den sanningen att måleriet hör ihop med personliga kriser och skrivkramp och så vidare, så kan man tänka sig att det uteslutande ska vara mörka motiv, men så är inte fallet. Strindberg har en väldigt bred palett och han kan vara en naturlyriker precis som i en del av hans skrifter. Det finns en del alldeles  delikata ljusa strandskildringar från Stockholms skärgård, som är så poetiska och sockersöta att man kan inte tro att det är han. Men han hade en väldig bredd i sitt måleri.

Vi ser en målning här där det är som att titta in i ett tittägg. Vad förställer den?

– Ja, där har vi en av de där riktiga ikonerna. "Barnets första vagga" från 1901.Vi ser ut över Öresund genom en krans av murgröna. Det är också väldigt typiskt för Strindberg. Han återkommer till det här motivet som är ett grottmotiv. Betraktaren vet inte om vi skådar in i grottan eller ut ur densamma. Där märker man också att han jobbar med scenografi på teatern. Det finns en symbolism i det här som är väldigt typisk för Strindberg. Landskapet är inte bara ett landskap utan ett inre landskap, ett själsligt landskap. Det finns mycket att läsa in i de här motiven, säger Pedro Westerdahl.

Ja, också de lyckligare mer harmoniska tiderna i hans liv kan ses i en del målningar men också hans uppfinningsrikedom vad gäller material, säger Pedro Westerdahl på Bukowskis.

– Ja, absolut. Det finns det definitivt. Sen ska man inte heller missa att Strindberg är en expressionist och vissa av de här mörka motiven, som till exempel "Hög sjö" är banbrytande. Han blandar gips i färgen för att skulptera mera med färgen. Sedan när han vill ha fram en svärta i motivet bränner han målningarna med en gasolbrännare. Det är väldigt avancerat måleri för att vara 1894. Jag skulle vilja påstå att det tas inte upp av resten av världen förrän fram emot 1940-50-talet, säger Pedro Westerdahl, intendent för det klassiska måleriet på Bukowskis auktionshus.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".