Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Regeringen satsar på skolreform för nyanlända

Uppdaterat tisdag 8 maj 2012 kl 16.20
Publicerat tisdag 8 maj 2012 kl 13.53
"Mer undervisningstid och fler lektioner"
(2:13 min)
Elever på Rinkebyskolan. Arkivfoto: Fredrik Sandberg/Scanpix.

Förlängd skolplikt och fler lektioner för nyligen invandrade elever, det föreslår regeringen i ett nytt reformpaket. Syftet är att hindra sjunkande betyg och att förbättra integrationen, menar utbildningsminister Jan Björklund som i dag presenterade paketet tillsammans med jämställdhetsminister Nyamko Sabuni och integrationsminister Erik Ullenhag.

– Om man kommer hit i tolv-trettonårsåldern och inte har gått i skolan tidigare, och om man då slutar i skolan när man är sexton som alla andra gör, då får man ju bara tre års grundskola. Därför vill vi förlänga skolplikten till 18 års ålder, och ta ut mer undervisningstid och fler lektioner under terminerna och kanske också prioritera mellan ämnena och säga att vissa ämnen är mer aktuella än andra att lära sig om man har mindre tid på sig, säger utbildningsminister Jan Björklund.

I dag når endast 63 procent av elever som är födda utomlands gymnasiebehörighet. En siffra som har sjunkit de senaste årtiondena och som enligt regeringen har sin förklaring i att de som kommer till Sverige i dag både är äldre och har mindre skola bakom sig. I dag har niondeklassare som invandrat efter skolstart i genomsnitt  4,5 års skola bakom sig. År 2001 var den siffran sex år.

Det vill regeringen nu åtgärda genom att föreslå ett reformpaket. I det finns förutom förslag på att förlänga skolplikten till 18 år och mer undervisning även förslag på att svenska som andraspråk ska ses över samt att nyanländas kunskaper bättre ska kartläggas. Det kan även bli aktuellt att sätta nyanlända i klasser med yngre elever, för att bättre matcha den nyanländes kunskapsnivå. Det måste dock finnas en gräns av sociala skäl, säger Jan Björlund.

Men reformpaketet kritiseras av Socialdemokraternas skolpolitiske talesperson Ibrahim Baylan som menar att det saknas konkreta förslag.

- Eftersom den enda konkreta insatsen handlar om undanröjande av statistik medan allt annat ska utredas och kanske eller kanske inte införas så innebär det ju att resultatet kommer att fortsätta försämras, både för den här gruppen men också fortsätta försämras för hela den svenska skolan. Det är oerhört allvarligt och det kräver större krafttag än några utredningar, säger han.

Nu ska förslagen i reformpaketet utredas och det kan enligt Jan Björklund bli aktuellt att tillföra mer pengar till skolan för att kunna hantera reformerna.

– De här skolorna som har många invandrarelever har ju ofta mycket extra resurser. Men jag utesluter inte att det behövs mer. Men det blir nästa fråga, nu sätter vi igång utredningsarbetet om de här reformerna, så får vi se hur ekonomin behöver se ut, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".