Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Turister ska lockas till "mest gayvänliga" staden

Publicerat onsdag 1 augusti 2012 kl 17.05
"Hbtq-segmentet är intresserad av storstad"
(1:48 min)
Gamla Stan i Stockholm, en favorit bland turiseterna. Foto: Claudio Bresciani/Scanpix

I våras blev Stockholm utsett till det mest gayvänliga resmålet i världen av en ansedd amerikansk nättidning. Samtidigt fortsätter det statliga turistbolaget Visit Sweden att locka just hbtq-turister till Stockholm och Sverige.

– Dels traditionell marknadsförening med annonser och så vidare, men en stor satsning handlar också om sociala media, säger Tomas Brühl är vd för Visit Sweden.

I ett filmklipp på nätet berättar en kvinna och en man om ett kärleksmöte i Stockholm - man tror att det är de två som har mötts, men på slutet omfamnar kvinnan en annan kvinna, och mannen visar upp en bild på en annan man. Det var en del i kampanjen "Win a date with Stockholm!" som Visit Sweden genomfördeunder våren, riktad till hbtq-personer.

När det gäller hbtq-turismen så kan Sverige - och framför allt Stockholm - rida på ett mycket gott rykte. Nu under våren utsåg gaytidningen Edge Stockholm till det mest gayvänliga resmålet i världen. Och en analys som Visit Sweden har gjort finns det nära en miljon hbtq-resenärer som är intresserade av att besöka Sverige under de närmaste tre åren.

– Hbtq-segmentet är intresserad av storstad, men gärna då i kombination med upplevelser som ishotellet eller skärgården och så vidare. Men man attraheras också av att Sverige står för en öppenhet och tolerans, och det är också viktigt för det här segmentet, säger Tomas Brühl.

Det är sjätte året som Visit Sweden nu gör riktade satsningar mot hbtq-resenärer, men fortfarande är det bara i två länder som man marknadsför sig aktivt: USA och Frankrike.

– Om man försöker marknadsföra på många destinationer med små resurser, så blir det lätt ett duttande. Det är bättre att koncentrera mer resurser på något färre platser. Därför har vi börjat med USA och Frankrike, säger Tomas Brühl, vd för Visit Sweden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".