Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges Konsumenter:

"Gratis" nyckelbrickor kan bli en dyr affär

Publicerat fredag 10 augusti 2012 kl 11.48
"Det finns ingenting som är gratis"
(3:35 min)

Konsumentorganisationen Sveriges Konsumenter varnar för företaget mySafety som delar ut "gratis" nyckelbrickor mot att man lämnar sina kontaktuppgifter. Metoden med så kallad gratis-försäljning sprider sig nu på landets gator.

Med gratis-försäljning menas att försäljare på gatan stoppar oss för att ge nåt alldeles gratis. Risken finns att man ovetande binder sig vid ett avtal som är svårt att bryta. Nu varnar Sveriges Konsumenter för företaget mySafety som delar ut "gratis" nyckelbrickor mot att man lämnar sina kontaktuppgifter.

Kryssar man i rutan om avtal så startar ett abonnemang som inte är det lätt att komma ifrån. För man har inte samma ångerrätt som vid telefon- eller internetförsäljning, säger Maria Wiezell, konsumentrådgivare vid Sveriges Konsumenter.

– De allra flesta människor de tror att man har ångerrätt när man ingått ett avtal på stan. Och när du har ångerrätt när du köper nåt i telefon eller när du handlar på nätet, så tycker jag också att du ska ha ångerrätt när du handlat någonting på stan, för det är så aggressiv marknadsföring, säger hon.

Svenska Konsumenter bildades 1992, och är en partipolitiskt obunden, ideell paraplyorganisation med närmare trettio medlemsorganisationer plus enskilda medlemmar. Den ger ut tidningen Råd & Rön, med syfte att ge råd till konsumenterna. När det gäller nyckelbrickor från mySafety har Sveriges Konsumenter sedan januari i år fått klagomål från 55 personer som känner sig lurade av företaget som delar gratis ut nyckelbrickor bland folk på stan.

– Allting som man stöter på på stan som utlovas vara "gratis", det är alltid förenat med någon form av abonnemang. Det finns ingenting som är gratis. Ingen lämnar ut någonting gratis som inte så småningom övergår i någonting som kostar pengar, säger Maria Wiezell.

Om man inte är på sin vakt så kan det hända att man får brickan, och också kryssar i den ruta som företaget är mest intresserade av. I värsta fall har försäljaren själv redan gjort det, säger Maria Weizell:

– För det papper som de lämnar fram där du skriver ditt namn och adress, där finns det ikryssat en ruta där det står att jag också tackar ja till ett abonnemang som börjar gälla när den här test-perioden är över, säger hon.

Man kan avsluta testperioden på sex månader utan att behöva förlänga tjänsten om man inte vill det och så länge man inte har kryssat i rutan. MySafety gör sken av att man ingått ett abonnemang genom att skicka en påminnelse-faktura trots att man inte har startat ett abonnemang eller gjort en beställning. Men det är bara ett reklamerbjudande som ser ut som en påminnelse-faktura med syfte att skrämma konsumenten som givetvis ska få tro att man måste betala om man inte ska jagas av inkassoföretag, säger Maria Wiezell.

– Du får ingen inkassokostnad, inga förpliktelser. Du måste inte göra någonting. De ger sken att det är en faktura du ska betala, men i verkligheten så handlar om ett reklamerbjudande.

Eftersom det finns påtagliga brister i lagstiftningen när det gäller försäljning av tjänster på stan som gör det svårt för konsumenterna att ångra sitt avtal, så borde lagen ändras enligt Sveriges konsumenter. Men det finns ett ansvar också hos konsumenterna.

– Jag tycker att det är ett fel i lagstiftningen att inte försäljning på gator och torg omfattas av ångerrätten. Sen ligger ett ansvar på dig som konsument att läsa igenom det du skriver under och att noggrant lyssnar på den som du pratar med. Är det någonting som jag av misstag har råkat tackat ja till, och i så fall tacka nej. För det är företaget som måste spara bevisning att du har tackat ja till någonting, säger Maria Wiezell, konsumentrådgivare vid Sveriges Konsumenter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".