Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sommarkurs ska locka tjejer läsa naturvetenskap

Publicerat fredag 17 augusti 2012 kl 09.43
"Vi vill fånga intresset innan de väljer gymnasiet"
(5:05 min)
3D-utskrift på väg. Foto: O.Lindquist/SR.

Allt fler tjejer söker sig till det naturvetenskapliga programmet på gymnasiet. Men på KTH i Stockholm är tjejerna fortfarande betydligt färre än killarna. För att popularisera de naturvetenskapliga ämnena bland flickorna arrangerar skolan, i samarbete med Stockholms universitet, sommarkurser för tjejer.

Det är i början och i slutet av sommarlovet som Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, tar emot tjejer under en vecka. Sedan starten 2005 har nästan 1 400 tjejer deltagit, och i år kommer de att bli 160 som genomgått kursen. De arbetar uppdelade i små grupper och i olika rum med mineraler, elektricitet, kyla och datorer.

– Det kommer att bli en kropp och sedan en hals och sedan ett huvud, säger Älva, som för fjärde gången sökt sig till denna kurs.

Hon håller på att skriva ut en ritning som hon och en kurskompis gjort i en dator. Dessutom skrivs den ut i 3D. Vi betraktar de små delarna som kommer ut ur skrivaren och Älva förklarar att det kommer att bli en minirobot - en plastmodell av den - nästan som en leksak. 

Henrik Åkerstedt är en av kursledarna, som alla är studenter från KTH eller från Stockholms universitet. Han förklarar entusiastiskt hur en 3D-skrivare fungerar, och berättar sedan om sina och sina kollegors motiv för att ställa upp.

– Ja, för att väcka intresse för naturvetenskap. Alla grenar av naturvetenskap egentligen.

Henrik Åkerstedt läser masterprogrammet i fysik på Stockholms Universitet. Hans erfarenhet är att tjejer visst är intresserade av dessa ämnen, men inte lika mycket av allt. På hans linje fanns det tjejer i alla fall, säger han.

– De var kanske 40 procent tjejer, men på datautbildning - där kan det vara 20 eller 10 procent till och med.

Johan Lundberg är utvecklingsledare för den här kursen som organiseras för åttonde året i rad, och han är övertygad om att sommarkurserna har lyckats med att popularisera allt från biologi och geologi till fysik, kemi och teknik bland flickorna. Man planerar en statistisk undersökning kring det. En del linjer, som till exempel bioteknik, har redan 50 procent tjejer bland studenterna, men man vill få upp andelen överallt, säger Johan Lundberg.

– Ja precis. Framförallt för att öka bredden och få in flera tjejer till naturvetenskap. Att upptäcka att det här är spännande. Det är inte tråkigt utan det är jätteroligt.

Och att tjejerna har det roligt på kursen syns i varje rum inom Vetenskapens hus, där kursen hålls. Många återvänder år efter år, berättar Elina, Älva och Emma.

– Det är roligt att hålla på. Det får man inte göra i skolan. Det ger chansen att gör något nytt.

– Jag tycker väldigt mycket om datorer och att hålla på och experimentera med saker.

På kursen ska man få en chans att göra allt från att programmera robotar till att göra glass av flytande kväve - som arrangörerna själva beskriver det. Kursen som finansieras av Svensk Energi och Vetenskapens hus är gratis för deltagarna och alla får chans att komma in på den, säger Johan Lundberg.

– Alla som vill kan gå kursen. Då gäller det att vara först till kvarn och anmäla sig. Vi går ut till skolor, framför allt skolor som finns här. Vi kontaktar föräldrar som vi vet har intresserade barn, vi sätter upp affischer. Vi försöker nå ut på så många olika kanaler som möjligt för att få hit tjejer. Så hit kommer tjejer från hela Stockholmsregionen.

Och det är inte så, som man skulle kunna tro, att man bjuder in tjejer som nu är på väg ut ur gymnasieskolan, det vill säga de som är på väg att välja en högskoleutbildning. Man har inriktat sig på mycket yngre grupper.

– Ja precis. Det är från årkurs fem till årkurs åtta. Och några tjejer har gått årskurs nio nu. Så det är den ålder man vill ha på tjejerna. Tanken bakom det är att när de har gått ur nian då har de valt gymnasiet. Tanken är att fånga intresset innan de väljer gymnasiet.  Och när de väljer gymnasiet så väljer de naturvetenskap, som jag hoppas då. Och sedan går de vidare på KTH eller Stockholms universitet.

Att locka studenter från KTH eller Stockholms universitet till att leda dessa kurser har varit lätt. Intresset har alltid varit stort, berättar Johan Lundberg, ansvarig för kursen.

– De som jobbar här tycker att det är väldigt roligt för att de får möta ungdomar och får chansen att undervisa om det de själva tycker är roligt. Och då ger det också chansen för tjejer som kommer att träffa någon som är ganska nära deras egna ålder och kan förmedla den här entusiasmen. Och det tycker jag är en viktig del.

Och hur blev det med kroppsdelarna på den robot som 3D-skrivaren höll på att skriva ut i början av besöket. Blev det som ni hade tänkt er, Älva?

– Ja. De blev faktiskt precis som vi tänkt oss. De blev jättefina.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".