Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
SKOLSTART

Nytt sätt att angripa mobbning efter kritik

Publicerat måndag 20 augusti 2012 kl 10.34
Foto: Scanpix. (Bilden är arrangerad).

Efter hård kritik från Skolverket har flera av de mobbningsprogram som används i landets skolor ändrats. Flera av dem bedömdes till och med kunna skapa mer mobbning och nu, ett år senare, har man fått en annan syn på hur man ska arbeta med frågorna, menar Annika Hjelm, undervisningsråd för frågor om mobbning på Skolverket.

– Tilltron till att det finns en quick fix eller ett program som kan lösa problemen på alla skolor har fått en rejäl knäck. Man har förstått att det handlar om ett långsiktigt arbete med att kartlägga sin egen situation och sina problem och att utarbeta ett arbete efter sin egna förutsättningar, säger Annika Hjelm.

Det var i början av 2011 som Skolverket presenterade en utvärdering av de största antimobbningsprogrammen som användes i landets skolor. Flera av programmen fick svidande kritik, inte bara för att deras metoder var ineffektiva, utan för att de i vissa fall till och med bidrog till ökad mobbning eller var kränkande för eleverna, och flera organisationer har nu förändrat sina metoder.

En av de är föreningen Friends vars system med kompisstödjare fick kritik i utvärderingen, eftersom den person som utsåg själv riskerade att bli utsatt för kränkningar. På Friends tog man till sig av kritiken och såg över sina metoder. Men Lars Arrhenius, generaldirektör på Friends, menar att det finns en negativ sida av Skolverkets kritik. Genom att man drog för långtgående slutsatser av utredningen fick man kritiken att överskugga de delar av programmen som fungerade bra.

– Vissa av de saker man granskade var effektiva och bra. Risken med en sådan kommunikation från Skolverkets sida är ju att det upp står något sorts vakuum kring det här. Jag upplever att det är så också att man inte riktigt vet hur man ska arbeta mot mobbning, säger Lars Arrhenius, generaldirektör på Friends.

Men han håller däremot med Annika Hjelm på Skolverket om att man ska akta sig för att tro att ett program fungerar överallt. Analysdelen är oerhört viktigt, och något som Friends jobbar mycket med, säger han.

– Jag kan hålla med i det avseendet då att jag tror att det är viktigt att man analyserar just sin skola om hur miljön ser ut. Och det är första steget tror jag, och att därefter försöka komma på metoder, säger Lars Arrhenius, generaldirektör på Friends.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".