Ikea utnyttjade politiska fångar i DDR

Ikeavaruhus fotograferat från parkeringen.
Foto: Frank Augstein/Scanpix

På fredagseftermiddagen erkände Ikea att företaget för 25-30 år sedan använde politiska fångar för tillverkning av möbler i dåvarande Östtyskland. Hur påverkas omvärldens bild av Sverige efter skandaler med svenska företag inblandade?

Publicerat fredag 16 november 2012 kl 15:58

På senare tid har det förekommit flera sådana skandaler. Nyligen uppmärksammades dåliga arbetsvillkor för arbetare hos klädkedjan Hennes och Mauritz underleverantörer i Bangladesh och Kambodja, och säkerheten på Vattenfalls kärnkraftverk har visat sig vara dålig, för att nämna några exempel.

Joakim Norén på Svenska institutet, som arbetar med att öka omvärldens intresse och förtroende för Sverige, tror inte att de här skandalerna påverkar Sverigebilden negativt på lång sikt. En positiv bild av Sverige och svenska företag har byggts upp under lång tid säger han, och det bryts inte i en handvändning.

– Självklart har sådana här saker inverkan på Sverigebilden. Men det vi märker är att uppfattningen är så stark att den klarar väldigt mycket motgångar. Man kan tänka sig en parallell till när Olof Palme och Anna Lindh mördades. Det fick ju väldigt mycket uppmärksamhet runt om i världen. Men vinklingen var inte att "det vi trodde var ett tryggt och säkert land inte alls visade sig vara så säkert". Vinklingen var i stället att "Sverige, som är världens tryggaste land, till och med där kan sådana här saker hända".

Just Ikea har fått mycket negativ publicitet de senaste åren. Det handlar bland annat om grundaren Ingvar Kamprads kopplingar till nazismen, och att man nu nyligen retuscherade bort kvinnor ur sin Saudiarabien-katalog. Hur är det ställt med Ikeas image?

– Än så länge verkar det som att Ikea har klarat sig ganska väl ur det här. Jag tror att det kan bero på att det inte är det som är det viktiga i Ikeas image- man bygger sin image på lättillgänglig design för folket, prisvärda väldesignade produkter som vem som helst kan köpa- och inte så mycket på att man är ett etiskt eller miljövänligt företag, säger Joakim Norén på Svenska institutet.

Nyckelord

Inrikes

Dela