SVENSKA FÖR INVANDRARE

Ris och ros till regeringens nya planer för Sfi

Studerande på Sfi-utbildning i Stockholm. Foto: Claus Gertsen / SCANPIX
Mer individualiserad undervisning är ett av förslagen när regeringen nu vill förändra Sfi-undervisningen i grunden. Foto: Claus Gertsen/SCANPIX

Regeringen betonar arbetslinjen för ensidigt när man vill göra om undervisningen i svenska för invandrare, Sfi. Dessutom glöms lärarnas kompetens bort. Det är två kritiska synpunkter på regeringens besked idag att stora förändringar i Sfi ska utredas. Men regeringens planer får också beröm.

Publicerat torsdag 31 januari 2013 kl 17:07

En av de inblandade som är övervägande positiva är ordföranden för Lärarnas riksförbund, Metta Fjelkner.

– Jag tror att en sån förändring är viktigt och nödvändigt därför att som läget är idag är allt för många som dels inte går och läser svenska som de ska och dels är så många som hamnar i grupper där de är alldeles kvalificerade eller underkvalificerade. Jag tycker att det här är ett bra initiativ, säger Metta Fjelkner.

Planerna på att "i grunden förändra" Sfi-undervisningen presenterades idag av bland andra integrationsminister Erik Ullenhag. Och han har mycket kritik att rikta mot nuvarande system.

– Den är för dåligt anpassad till den enskilde individen, det är för mycket avhopp från svenskundervisningen, det är för dålig jobbkoppling och det varierar för mycket över landet hur svenskundervisningen ges. Det här är ett allvarligt problem ur integrationssynpunkt, sa Erik Ullenhag  i Ekot på torsdagen.

Regeringen vill att Sfi i högre utsträckning ska anpassas efter individen, så att inte personer med helt olika utbildningsbakgrund och kunskapsnivå läser samma kurs. En nivåindelning sker redan idag, men den behöver bli bättre, enligt regeringen.

Ett annat av förslagen som regeringen nu vill utreda är om Arbetsförmedlingen i framtiden ska upphandla Sfi-undervisningen för att göra det lättare att kombinera studierna i svenska med praktik eller jobb. Idag ligger hela ansvaret för Sfi på kommunerna.

Karin Sandwall, som är före detta SFI-lärare och nu doktorand vid Göteborgs Universitet, forskar på svenska som andraspråk, och hon tycker att arbetslinjen betonas för ensidigt av regeringen. Sfi ska lägga grunden till nya medborgarskap, säger hon, och hon kan inte se hur Arbetsförmedlingen skulle kunna göra det här bättre än kommunerna.

– SFI-undervisning ska inte handla om någon ska lära sig utföra en begränsad arbetsuppgift på en enstaka arbetsplats. Integrationen är bra mycket större än att få ett första jobb, säger Karin Sandwall, doktorand vi Göteborgs Universitet.

Ann-Sofie Bjärkeblad, projektledare vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk, anser att det pratas alldeles för lite om lärarnas kompetens när Sfi diskuteras. I andra utbildningar eller i andra skolformer finns det tydliga krav kring vilken kompetens lärarna ska ha, och man diskuterar kvalitén på utbildningen. Men det saknas i stor utsträckning när det gäller lärarna inom SFI, påpekar Ann-Sofie Bjärkeblad.

– Det som vi kan bli förvånad över i alla de här olika utredningar är att man aldrig diskuterar övergripande vilken kompetens det finns inom utbildningen hos de som utbildar i Sfi. Om man diskuterar kvalitén eller uttalar sig om att Sfi-utbildningen är inte tillräckligt bra då måste man titta på varför i sådana fall då tycker man att kvalité är inte bra, säger Ann-Sofie Bjärkeblad, projektledare vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk.

Skriv ut

Dela