Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Politikerveckan i Almedalen bara fortsätter växa

Publicerat söndag 30 juni 2013 kl 20.51
"Almedalen gör politiken överskådlig"
(5:04 min)
Almedalsguiden är tjock som en gammaldags telefonkatalog. På över 400 sidor presenteras 2 300 evenemang. En ökning med 25 procent sedan förra året. Foto: Maria Quistberg/Sveriges Radio.

När KD-ledaren Göran Hägglund klev upp på Almedalens scen i Visby på söndagskvällen och utlovade ett femte jobbskatteavdrag innebar det startskottet för årets mest intensiva politiska vecka i Sverige. Och trots att det inte ens är valår fortsätter Almedalsveckan att slå nya rekord i antalet evenemang.

– Allting händer på ett och samma bräde här. När partierna har kongresser eller kommundagar eller håller sommartal och sådana saker så ger det medial uppmärksamhet, men då talar partiledaren mer i vakuum. Fördelen med Almedalen är att de kommer dag för dag för dag. Det är lätt att jämföra och dra slutsaster om skillnader mellan partierna, säger Johan Ingerö, presschef för Kristdemokraterna.

Först och främst är Almedalsveckan förstås riksdagspartiernas arrangemang. Vart och ett av partierna i riksdagen har sin egen dag, som avslutas med att partiledaren håller sitt tal i den vackra grönskande parken i Almedalen. Och i och med att det är åtta riksdagspartier består Almedalsveckan numera av åtta dagar

Under alla de år som gått sedan allt började med att Olof Palme höll ett tal här från ett lastbilsflak 1968 har veckan vuxit till att bli en gigantisk mötesplats för inte bara politiker, utan kanske mest för lobbyister av alla slag och inte minst media. I år räknar man med att mellan 800 och 900 journalister finns på plats.

I en vacker trädgård, med fontän och äppelträd, ett stycke upp i det medeltida Visby håller Botkyrka kommun en sorts workshop om att förnya begreppet mångkultur. Det är andra året som Botkyrka lägger ned flera hundra tusen kronor på att medverka här, och kommunens pressansvariga Hediye Güzel är övertygad om att det är välinvesterade pengar:

– Jag tycker att de kommer väl till hands, eftersom vi är noga med vad vi använder det till. Det här är att skapa stolthet kring vår kommun, Botkyrka kommun. Att vi är före alla andra, och de vill titta på oss, för det här är nya Sverige, säger hon.

Förra året fick Botkyrkas seminarier en del medial uppmärksamhet, men lika viktigt, är att nätverka, knyta kontakter, ta en kort fika ihop och byta visitkort, säger Hediye Güzel.

– Det jag uppskattar mest är att man får tillgång till mycket nätverk, allt från opinionsbildare till samhällsaktörer och journalister. Man får tillgång till dem på ett helt annat sätt än om man skulle ha varit kvar i Stockholm. Hela Sverige flyttar till lilla Almedalen, och här möts man. Och de här mötena är jätteviktiga.

Men alla är inte överens om att Almedalen gör så särskilt mycket nytta, åtminstone inte om målet är att nå ut med sitt budskap. Ofta är det rent slöseri med pengarna, säger Erik Lakomaa är forskare vid Handelshögskolan i Stockholm och kommunikationsrådgivare:

– Normalt sett brukar man resonera i de är termerna när det gäller kommunikation, och det är att man vill inte att det ska konkurrera med andra aktiviteter. I Almedalen är det 300-400 arrangemang som pågår samtidigt. Vilket gör att konkurrensen gör att det är väldigt liten sannolikhet att man kommer ut med det man vill göra, och då är det faktiskt slöseri med pengarna. Att medverka i Almedalen är i de allra flesta fall ett råd som ingen seriös kommunikationsrådgivare skulle ge till sina kunder.

Men hur det än är med den saken så fortsätter alltså Almedalsveckan att växa explosionsartat. Och det är framför allt under de senaste åren som det mesta har hänt.

Så sent som 2007 handlade det om 500 evenemang under veckan. Förra året var 1 800, och i år alltså nästan 2 300. Allt fler lokaler och offentliga utrymmen används för seminarierna, och det blivit allt svårare att hitta bostäder åt alla deltagare. I dag kan man begära 35 000 kronor för att hyra ut en etta i centrala Visby under den här veckan.

Och inte ens Karin Lindvall, som är koordinator för Almedalsveckan, tycker att det hela tiden ökade intresset är helt och hållet bra.

– Både bra och dåligt. Bra att det blir en större bredd eftersom fler ämnen kommer in. Fler aktörer kommer in som gör att det blir mer intressant. Det som kan vara en nackdel är att man helt enkelt inte hinner med. Jag tror vi nu ligger nånstans där inte ska bli mycket större.

Och Karin Lindvall säger att hon tycker att det märks att valet 2014 nu närmar sig när hon går igenom programmet. Det är stort fokus på de stora politiska frågorna, de som väntas avgöra valet: sysselsättningen, utbildningsfrågorna, vården, men också integrationsfrågan.

För de partier som går kräftgång i opinionen, Kristdemokraterna men också Centern, är förstås den stora uppmärksamhet som Almedalveckan erbjuder en möjlighet att sätta avtryck i den politiska debatten. Och i politikens värld är nästan alla nyheter goda nyheter, säger Johan Ingerö, presschef hos Kristdemokraterna.

– Man ska bli omtalad i första hand. Man får gärna bli lite utskälld också, man vinner inga vänner utan att få några fiender. Så att vi ska ha en hel hög bra artiklar och en hel hög negativa artiklar, då har man gjort ett bra jobb, säger Johan Ingerö, presschef hos Kristdemokraterna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".