Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Många fler allvarliga cykelolyckor än tidigare känt

Publicerat tisdag 9 juli 2013 kl 13.44
"Vi har fått en felaktig bild"
(3:20 min)
Foto: Tomas Oneborg/Scanpix

Mer än tio gånger fler skadas allvarligt i cykelolyckor än vad man tidigare visat i officiell statistik. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap kommer nu med ny statistik, och utredaren Jan Schyllander säger att svagheten i den tidigare statistiken troligtvis varit känd, men att det är anmärkningsvärt att den ändå använts officiellt och därmed påverkat inriktningen på trafiksäkerhetsarbetet.

– Den tidigare missvisande statistiken har naturligtvis bidragit till att vi har fått en felaktig bild när det gäller cykelolyckorna. Dels hur de har utvecklats över tid, och dels problemets omfattning.  Det kan naturligtvis få betydelse på lokal nivå, att man helt enkelt undervärderar cykelolyckorna, säger Jan Schyllander, utredare på MSB.

Den nya statistiken från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, visar att 3 500 cyklister varje år blir så allvarligt skadade att de vårdas på sjukhus i mer än ett dygn.  Enligt tidigare tillgänglig officiell statistik, som rapporterats in från polisen, är det bara runt 300 cyklister om året som skadas så allvarligt. Men det är alltså inte ens en tiondel av den nya statistiken som bygger på siffror från Socialstyrelsens patientregister.

Även kurvorna skiljer sig åt. Den gamla statistiken visade en nedåtgående trend, att antalet svårt skadade i cykelolyckor har halverats de senaste tjugo åren, men den nya säkrare statistiken visar istället en ökning.

Totalt behöver 23 000 svenskar varje år uppsöka sjukhusvård efter cykelolyckor, och det är ungdomar i åldrarna 14 till 20 år som skadas oftast. Men risken att dödas i en cykelolycka ökar i takt med stigande ålder, säger Jan Schyllander.

– Flest olyckor är det som vanligt bland unga pojkar, så brukar det vara i de flesta sammanhang, att de är mer våghalsiga. Men ökningarna ser vi ju framför allt bland äldre människor. Och då är det ofta frågan om tillfället när man stiger av eller på cykeln.

Orsaken till att det sker så många cykelolyckor tror Jan Schyllander beror på flera olika saker, som att cyklister överskattar sin egen förmåga, är ouppmärksamma i trafiken och lyssnar på musik samtidigt till exempel. Han tror också att många cyklister skulle behöva lära sig mer om trafikregler, och ger ett exempel. 

– Många cyklister tror att det som gäller för fotgängare vid övergångsställen också gäller dem. Och så är det ju inte alls, utan en bil är inte skyldig att stanna för en cyklist som cyklar över ett övergångsställe. 

För att minska antalet cykelolyckor tror Jan Schyllander att det behövs en rad åtgärder, och cyklisternas eget ansvar är att använda hjälm och reflex och inte dricka alkohol vid cykelåkning. Cykelvägar bör i högre utsträckning separeras från annan trafik, och underhållet av cykelvägar behöver förbättras, eftersom det nu finns mycket gropar och hinder i vägarna.

– Sen tror jag också att cykelfabrikanterna skulle kunna bidra till ett säkrare cyklande, genom att på sikt kanske utveckla låsningsfria bromsar, och cyklar som är lättare att komma på och av, framför allt för äldre personer.

Och nu hoppas Jan Schyllander att den nya säkrare statistiken från MSB ska bidra till ett bättre trafiksäkerhetsarbete.

– Det är ju sånt man hoppas på. Att man ska kunna inrikta arbetet på ett sätt som gör att man sätter in åtgärder där de får stor effekt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".