Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Snabb tillväxt av ölbryggerier - fler än på 90 år

Publicerat onsdag 17 juli 2013 kl 09.59
"Nya bryggerier startar varje månad"
(2:54 min)
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / Scanpix.

Ölintresset i Sverige växer - det har inte funnits så många olika bryggerier som idag sedan början av 1900-talet. Och just idag håller många ölbryggerier öppet för allmänheten för att visa hur ett öl blir till - för att uppmärksamma "ölets dag" för andra året i rad.

– Svenskt öl mår bättre idag än vad det har gjort på 90 år, säger Cecilia Giertta, vd på branschorganisationen Sveriges Bryggerier.

– Vi har nya bryggerier som startar varje månad, och så många bryggerier har vi inte haft sen början av 1900-talet. I snitt är det ett nytt bryggeri som startar i månaden, och så har det varit de senaste tre åren. Vissa månader går det faktiskt ännu fortare. Så att jag tror att jag gott kan säga att svensk öl är på toppen just nu.

I Sverige finns just nu nästan 80 stycken professionella ölbryggerier, alltså bryggerier som säljer öl till restauranger eller Systembolaget. Förra året såldes 388 miljoner liter öl totalt i Sverige, och den mest sålda ölen på Systembolaget är en svensk, billig ljus lager. Det vill säga ett typiskt exempel på en "stor stark"-öl.

Men det är inte längre bara "en stor stark" som gäller när svenskarna beställer öl i baren. De senaste åren har intresset vuxit stort kring andra typer av öl, och nu beställer vi också sorter som Indian Pale Ale - eller IPA som den oftast kallas-, stout, veteöl och porter. Och ölen tillverkas inte längre bara av de stora bryggerijättarna Spendrups, Falcon eller Pripps, utan nu fylls hyllorna i Systembolaget också av öl från små, lokala bryggerier som Dugges, Oppigårds och Nynäshamns Ångbryggeri.

Just de små ölbryggerierna växer upp som svampar i jorden, sedan mitten av 1990-talet då trenden med så kallade "mikrobryggerier" började spira i Sverige. Många av bryggerierna är riktigt små - som Pang Pang Brewery i Hökarängen i södra Stockholm, som fram till nyligen drevs av enbart grundaren själv. Och många har namn som vittnar om att de kommer från småorter och samhällen i Sverige.

– Om vi tittar på bryggerierna i Sverige så finns nästan alla ute på landsorten. Vi har inte nåt riktigt stort bryggeri i Stockholm eller inne i centrala Göteborg. Utan det finns bryggerier i till exempel Grebbestad, och i Pilgrimstad uppe i Jämtland. Det finns i Sollefteå, och det finns nere på landsorten i Kvänum i Skaraborg. Så för landsorten är bryggerierna otroligt viktiga. De ger arbetskraft och de ger också ett rykte utanför stadens eller samhällets normala vidd. Man vet att "aha, där finns det ett bryggeri", och då är det bra för staden eller samhället, säger Cecilia Giertta på Sveriges Bryggerier.

Sverige är kanske inte ett av de stora ölländerna i världen ännu. Det finns hård konkurrens från klassiska ölländer som Tjeckien, Tyskland och USA. Men i Sverige är det svensk öl som oftast gäller.

– De mest sålda ölen på Systembolaget är faktiskt svenska. Så de svenska ölen håller de internationella konkurrenterna stången väldigt mycket. Och svensken dricker generellt mer svensk öl än internationell öl. Så svensk öl har ett gott rykte både i Sverige och internationellt sett, säger Cecilia Giertta.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".