Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svensk firma designar interiören till Titanic II

Publicerat tisdag 6 augusti 2013 kl 10.09
Så kommer det nya fartyget, Titanic II, att se ut. Foto: Blue Star Line.

Nu ska det olycksdrabbade fartyget Titanic som sjönk i Atlanten april 1912 ut på haven igen. Titanic II kommer att byggas i Kina och beräknas bli färdig 2016 då det ska trafikera sin föregångarens rutt mellan Southampton och New York. Uppdraget att designa interiören har gått till det svenska företaget Tillberg Design, och arkitekten Fredrik Johansson säger att detta kanske inte är det största, men däremot det mest komplexa och svåra som hans firma gjort. Eftersom allt ska se ut som förr.

– Ja, det kommer att se så likt ut originalet som möjligt på alla däck, i hytter, sviter, matsalar och allt annat. Tanken är att man ska ges en så autentisk upplevelse som möjligt av originalfartyget. Sedan finns ett extra däck pålagt som kallas för safety däck. På det däcket kommer att finnas en rad faciliteter och attraktioner som originalfartyget inte hade, men samtidigt kommer vi att designa det så att om man tänker sig att fartyget hade haft ett extra däck, så hade det sett ut så. Där kanske man skulle haft en teater och lite butiker. Ett större spa med behandlingar, lite skönhetssalonger med tidstypiska frisyrer eller makeup. Sådana saker håller vi på att rita in, berättar Fredrik Johansson, delägare och seniorarkitekt på Tillberg Design.

Den svenska firman Tillberg design kommer att återskapa passagerarrummen i de tre passagerarklasserna som fanns ombord, rökrum och första klass lounge, restautangen Café Parisien och den stora trappan. Men även modernisera utrymmen i den mån moderna funktioner kräver det, med bland annat nutida säkerhet, fler utrymningsvägar, ökat antal livbåtar med mera. Det gäller att hitta en fin balansgång och modernisera utan att det syns, säger Fredrik Johansson.

– Tanken är att det ska bli i alla fall 90-95 procent autentiskt och man ska i princip kunna ta en bild från det här fartyget och jämföra med det gamla och säga: det här ser ut som originalet. Sedan kommer det kanske att finnas vissa avsteg i någon hörna, men det får man leva med. Det var en förutsättning att bygga fartyget överhuvudtaget.

Tillberg Design har tillgång till 300 fotografier av det inre av Titanic från privata samlare liksom originella tekniska ritninga,r men kommer även att användas av den berömda James Cameron filmen. För att återskapa tidskänslan och den autentiska Titanic-känslan vill den australiensiske affärsmannen Clive Palmer, som står bakom projektet, införa klasskillnaderna ombord på fartyget, berättar Fredrik Johansson.

– De kommer att ha tillgång till de utrymmen som de hade från början. Det vill säga tredjeklass-passagerarna hade tillgång till tredjeklassmatsalen och små utrymmen på övre däck, maten var enklare. Och så kommer de i första klass att ha en mer exklusiv meny på restaurangen, de kommer att ha tillgång till louncher och salonger som bara överklassen hade.

2 600 passagerare och 900 personer i besättningen planeras finnas ombord på den nya Titanic. De kommer att uppmanas att klä sig i kostymer från 1920-talet. Och precis som då, kommer passagerarna i första klass, trots att de är relativt få, att få tillgång till halva båten med allt som detta innebär. Men det som kommer att skilja de nya passagerarna från de på gamla Titanic, är möjligheten att växla mellan klasserna ett par dagar. På det nya Titanic kommer luftkonditionering att vara på plats, men inte internet och inga tv-apparater kommer att finnas ombord,  säger Fredrik Johansson. Så vill Clive Palmer ha det.

– Hans vision är att när man är ombord då ska man uppleva Titanic och den tidseran som hade brist på underhållning. Istället underhöll man varandra, för man var helt enkelt tvungen att prata med sina vänner eller lära känna sin partner och kanske bli förälskad på nytt, som han uttrycker det i sina visioner. Man ska umgås som man gjorde på den tiden och inte via telefon eller genom att titta på tv tillsammans. Så det är ganska intressant, säger Fredrik Johansson, delägare och seniorarkitekt på Tillberg Design.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".