Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Allt fler föräldrar köper läxhjälp

Publicerat tisdag 27 augusti 2013 kl 14.54
"Risk att de skillnader som redan finns förstärks"
(2:13 min)
Foto: Erick Kaglan/ Scanpix

Allt fler föräldrar köper läxhjälp med rut-avdrag till sina barn. De största läxhjälpsföretagen har ökat sin omsättning med 41 procent på ett år. Men det finns en oro för att detta ska leda till ökade resultatskillnader mellan skolelever.

– Det är självklart bra om det är så att fler elever får stöd och hjälp så att de kan nå målen i skolan. Men det finns en fara också, om läxhjälp blir en hjälp som bara kommer till de barn vars föräldrar gör de här aktiva valen, säger Anna Ekström, generaldirektör på Skolverket.

– Jag tycker det är väldigt viktigt att alla elever har en chans att nå målen via skolan. Också de elever som inte har föräldrar som gör aktiva val ska ju faktiskt ha samma livschanser och samma möjligheter i den svenska skolan.

Tidigare gällde rut-avdrag för barnpassning, då även läxor kunde göras, enbart för grundskolan. Från årsskiftet kan man få rut-avdrag även för läxhjälp på gymnasienivå. Och försäljningen av läxhjälp ökar allt mer. Under förra året hade de fyra största läxhjälpsföretagen en omsättning på drygt 59 miljoner kronor, en ökning med 41 procent på ett år, skriver Svenska Dagbladet. Av detta säljs runt 50 miljoner med rut-avdrag.

Det finns ännu inga undersökningar som visar på skillnader i resultat mellan elever vars föräldrar gjort aktiva val kring läxhjälp och de vars föräldrar inte gjort det, eftersom det gått för kort tid för det. Men tidigare undersökningar från Skolverket om hur resultaten i den svenska skolan utvecklats under många år, visar på ett allmänt sjunkande resultat, bristande likvärdighet och ökade skillnader.

– Det tycker vi är allvarliga saker. När läxhjälps-rut var på remiss så sa vi från Skolverket att det naturligtvis var positivt om läxhjälp kunde leda till att fler elever kunde klara målen och lär sig mycket. Men vi varnade för att det finns en stor risk att de skillnader som redan finns idag förstärks, om det är så att det blir väldigt viktigt att man får läxhjälp för att nå målen, säger Anna Ekström, Skolverkets generaldirektör.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".