Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Flerspråkskampanj om pensionssparande

Pensionsmyndigheten gör nätreklam utomlands

Publicerat torsdag 17 oktober 2013 kl 09.08
"De här grupperna behöver mer information för att känna trygghet"
(2:25 min)
Sofia Wagner från Pensionsmyndigheten visar upp delar ur deras nya flerspråkskampanj. Foto: Markus Landén/Sveriges Radio

I slutet av oktober drar svenska Pensionsmyndigheten igång en flerspråkskampanj där bland annat annonser om svenskt pensionssparande kommer att finnas på internationella nyhetssidor och svenska sidor som Al-Kompis. Sofia Wagner chef för informationsenheten på Pensionsmyndigheten säger att många svenskar med utländsk bakgrund är sämre förberedda på sin pension.

– Inom vissa språkgrupper är kännedomen om Pensionsmyndigheten och mer specifik om pensionen lägre och då vill vi nå ut till grupperna om att alla som arbetar och bor i Sverige har rätt till pension, säger Sofia Wagner. 

Kampanjen kommer ges på åtta olika språk, bland annat arabiska, persiska och somaliska, och riktar sig främst till åldrarna 50-65. Den största delen av satsningen sker på internet där Pensionsmyndigheten har köpt annonsutrymme på internationella nyhetssidor som visas om man besöker hemsidan från Sverige. Sofia Wagner förklarar att tanken är att många nyanlända invandrare eller svenskar som inte har svenska som modersmål ska lockas till en kampanjsida där man kan testa vilken pension kan få.

– Här har vi då sidor på språken som jag pratade om och då står det både på svenska och här är det på spanska. Så är det information om vad som gäller om jag arbetat och betalat skatt i Sverige eller vad som gäller om jag bara bott i Sverige men in arbetat, säger hon. 

Utöver internetreklam kommer Pensionsmyndigheten dessutom göra radioreklam på persiska och dela ut kalendrar på somaliska och arabiska med högtider och bönetider.

Bakgrunden till satsningen är att Riksrevisionen tidigare gjort en kartläggning på vilka grupper som ligger i riskzonen när det gäller sitt pensionssparande. Kartläggningen visade att egna företagare, kvinnor med lägre inkomster och svenskar med utländsk bakgrund riskerar att få låg pension om de inte själva pensionssparar.

Som ett mer långsiktigt mål med kampanjen ska informatörer på lokala medborgarkontor vidareutbildas och ska sen i sin tur föra vidare pensionsinformation till nyanlända invandrare. Sofia Wagner menar att deras undersökningar har visat att det är få som känner till att man har rätt till pension i Sverige:

– Det är så att när vi frågar dem vad de känner till om pension så är det i allmänhet väldigt lågt och de här grupperna är i behov av information för att känna trygghet, säger hon

Kampanjen drar igång den 28 oktober och pågår fram till årsskiftet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".