Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Den svenska filmvåren

Hästmannen och starka kvinnor på bio i vår

Publicerat tisdag 14 januari 2014 kl 12.03
"Det är tjejer som aldrig lägger sig"
(5:23 min)
Hästmannen, dokumentären Att skiljas och thrillern Tommy. Foto: TriArt Film, Momento Film och Atmo. Montage: SR.

Komedier och verklighetsbaserade berättelser dominerar den svenska filmvåren. Den största stjärnan heter Moa Gammel, som spelar huvudrollen i flera filmer. Bland annat i thrillern Tommy.

En av de mest påkostade filmerna som går upp på bio i vår heter Tommy. Filmen handlar om Estelle som är gift och har barn med Tommy, en ökänd bankrånare. Det senaste året har familjen levt i exil efter ett stort bankrån. Filmen börjar med att Estelle åker tillbaka till Sverige för att begära deras del av rånbytet, och det sätter igång en kedja av våldsamma händelser.

Inspirationen till filmen hittade regissören Tarik Saleh i sin egen uppväxt. Tarik Saleh berättar om sina gamla klasskompisar som han kan läsa om i tidningen när ett nytt rån har begåtts. Men i stället för att göra ännu en film om kriminella män så ville han göra en film om kvinnorna bakom, hans och manusförfattaren Anton Hagwalls gamla flickvänner som gift sig med de kriminella männen. Det var deras styrka som lockade Tarik Saleh.

– Ofta när man läser eller ser på film går folk in i väggen, de är utarbetade eller det är jobbigt för att de går igenom en skilsmässa. Det här är tjejer som aldrig lägger sig ner, de ger aldrig upp, du kan inte knäcka dem, det går inte. För mig är det fascinerande, säger Tarik Saleh.

Huvudrollen Estelle spelas av Moa Gammel, som även är med i två andra filmer, Kärlek DeLuxe och Hemma, under våren.  Kärlek DeLuxe handlar om chick lit-författaren Selma som hamnar i ett romantiskt triangeldrama, och filmen Hemma kretsar kring Lou som alltid trott att hennes mamma är hennes enda levande släkting. Plötsligt får hon veta att hennes morföräldrar alltid varit i livet, men att hennes morfar just gått bort. Lou flyttar hem till sin mormor, och tampas med att välja vad som egentligen känns som hemma.

Moa Gammel spelade in filmerna under loppet av åtta månader, och hon är glad över att äntligen få chansen att spela en huvudroll i, inte bara en utan, tre filmer.

– Det känns fantastiskt! Det är filmer som har väldigt specifika kvinnliga karaktärer som jag är väldigt stolt över, så det känns jätteroligt.

Är det någon karaktär du tycker extra mycket om?

– Karaktären Lou är en person som har asperger och har väldigt mycket sociala anpassningssvårigheter, men jag känner igen mig väldigt mycket i henne, i hur jag var som tonåring. Jag var extremt blyg och väldigt introvert precis som Lou är, så det var lite som att gå tillbaka till mina tonår att spela Lou, säger Moa Gammel.

Flera av vårens filmer är dokumentärer. En av de mest uppmärksammade är uppföljaren till dokumentären Hästmannen från 2006 om Stig-Anders Svensson. Han brukar jord, skog och djur på gammeldags sätt utan hjälp av maskiner eller moderna redskap. På sin gård i Småland har han flera djur, bland annat tre hästar som han använder i sitt arbete.

Dokumentären fick stort genomslag, men efter att filmen hade premiär så blev Stig-Anders Svensson anmäld av en tittare för att han inte tagit hand om sina hästar utifrån djurskyddslagen. Det blev starten på en lång kamp mot länsstyrelsen i Jönköping för att få behålla sina hästar.

Regissören Peter Gerdehag hade inte tänkt göra en uppföljare, men efter att ha upprörts av myndighetens agerande mot Stig-Anders Svensson så bestämde han sig för att göra filmen Hästmannen - Sista striden, som får premiär i slutet av januari.

– Plötsligt kände jag att jag behövde åka till Stig-Anders och åkte i väg. Jag fann då Stig-Anders i ett mycket märkligt ingenmansland.

Vad vill du uppnå med filmen?

– Jag vill uppnå att svensk lagstiftning ska återgå till det som är svensk lagstiftning. Att gråzonerna som länsstyrelsen har tillskansat sig ska bort. Länsstyrelsen har tydliga riktlinjer och paragrafer som de ska gå efter, och det ska de börja med, säger Peter Gerdehag.

Mer än hälften av vårens filmer är gjorda av debutanter. Regissören Karin Ekbergs långfilmsdebut handlar om hennes föräldrars skilsmässa.

Det var aldrig tanken att det skulle bli en film, men efter att ha filmat separationens alla stadier så insåg hon att här fanns det något andra skulle kunna känna igen sig i.

– Jag tror att alla som har varit i en relation kommer att kunna känna igen sig i de oerhört svåra valen, mellanlägena när det står och väger. Jag tror att det är en film som man både kan skratta och gråta till, och skratta och gråta tillsammans med varandra och sedan gå ut från bion och prata vidare, säger Karin Ekberg.

Isabelle Swahn
isabelle.swahn@sverigesradio.se

Vårens filmpremiärer


Januari

Bamse och tjuvstaden 17/1
Kärlek DeLuxe 17/1
Bluebird 17/1
Hästmannen - Sista striden 24/1

Februari
Hallåhallå 7/2
Tillbaka till Bromma 19/2
Betongnatt 21/2

Mars
Stockholm Stories 7/3
Att skiljas 7/3
Tommy 14/3
Kick It 14/3
Resan till Fjäderkungens rike 21/3
Losers 21/3
Nånting måste gå sönder 28/3

April
10 000 timmar 4/4
Optimisterna 4/4
The Quiet Roar 11/4
Och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla 11/4
Foodies mars/april

Maj
American Burger 15/5
Hemma

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".