Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Informationsfilm om pensioner på andra språk

Publicerat torsdag 6 november 2014 kl 12.42
"Utrikes födda har lägre pension"
(2:18 min)
Pensionsmyndigheten informerar på åtta olika språk i Stockholm, Göteborg och Malmö. Foto: Kapi/Pensionsmyndigheten.

Personer som invandrat till Sverige i vuxen ålder riskerar att få låg pension. Nu satsar Pensionsmyndigheten extra på information till dem på hemspråket.

– Personer som är utrikes födda har lägre intjänad pension i snitt, man har levt kortare tid i Sverige och har också högre arbetslöshet. kort sagt innebär det att man riskerar att få lägre pension och då är det en viktig målgrupp för oss att nå, säger Sten Eriksson är kommunikationschef på Pensionsmyndigheten.

Med svenska nationalsången i olika tappning uppmanas lyssnaren att ringa pensionsmyndigheten eller gå in på hemsidan för mer information. Kampanjen med information finns på åtta olika språk och reklamfilmen på tre; arabiska, persiska och spanska.

– Vi har tyckt att det har varit viktigt att skapa kontakt och visa att man kan vända sig till oss för att få hjälp.

En viktig förändring från och med i år är informationen i de orangea kuverten. Där gjordes tidigare en prognos för garantipensionen som baserades på att man varit bosatt i landet i 40 år. Då har man rätt till full garantipension. Men inte om man bott här kortare tid. Många fick därför en för hög prognos för sin pension och blev besvikna, men från och med i år ska prognosen istället beräknas efter uppskattat antal år i Sverige, säger Sten Eriksson.

– Personer som inte har bott 40 år i Sverige har då inte rätt till full garantipension. Och det där har inte framgått i det orange kuvertet tidigare. Så de människor som har bott kortare tid än 40 år i Sverige har då fått en felaktig prognos - en för hög prognos.

Myndigheten har också utbildat flerspråkig personal som ska kunna informera om pensionen vid personliga möten i Stockholm, Göteborg och Malmö. Sammanlagt har myndigheten satsat dubbelt så mycket som förra året på sin språkkampanj -3,7 miljoner mot 1,8 miljoner kronor. Och det är en satsning som kommer att fortsätta.

– Vi kommer att fortsätta med det här, år efter år, eftersom det är en viktig målgrupp. Till slut så vill vi ju nå de allra flesta naturligtvis, säger Sten Eriksson, kommunikationschef på Pensionsmyndigheten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".