Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Studie: Svenska patienter känner sig inte delaktiga i sin vård

Publicerat tisdag 23 december 2014 kl 12.25
"Sverige har en stor förbättringspotential"
(2:41 min)
Läkare undersöker en patient med stetoskop. Foto: Bertil Ericson/TT
Tillsammans med Norge är Sverige det land där hälso- och sjukvården är sämst på att diskutera för- och nackdelar med olika läkemedel. Foto: Bertil Ericson/TT

Sjukvården i Sverige är sämre än i flera jämförbara länder både på att ge information till patienter och på att samordna olika typer av vård, enligt en stor internationell studie.

– I en internationell jämförelse har Sverige en hel erfarenheter att hämta och en stor förbättringspotential, säger Fredrik Lennartsson.

Studien, som gjorts av USA-baserade Commonwealth fund, har undersökt hur människor över 55 år upplevt sin kontakt med vården. Den har genomförts i tio olika länder och i Sverige har över 5 000 personer deltagit.

Resultaten tyder på att svenska patienter har haft mindre inflytande över sin vård, fått mindre information om vilka symptom de bör hålla uppsikt över och att samordningen mellan exempelvis vårdcentraler och specialister fungerar sämre här än i flera andra jämförbara länder som Nya Zeeland och USA.

I Sverige är det bara ungefär hälften av patienterna som skrivs ut från sjukhus som får information om vilka symptom de bör hålla uppsikt över under tillfriskningsperioden, medan samma siffra för andra länder är upp mot 80 procent.

Tillsammans med Norge är Sverige dessutom det land där hälso- och sjukvården är sämst på att diskutera för- och nackdelar med olika läkemedel samt på att informera patienter om vilka biverkningar deras mediciner kan ge.

Fredrik Lennartsson, chef på Myndigheten för vårdanalys som tagit del av och publicerat den svenska delen av undersökningen, säger att svensk sjukvård har potential att bli bättre och nämner bland annat att vårdpersonal bör ändra attityd mot sina patienter.

– Det handlar om att se patienten som en person som ska vara i centrum och inte behandla personen som ett objekt. Man bör se vårdprofessionerna, vården och patienterna mer som ett team snarare än att patienten är ett objekt som vården ska göra något med. Nu finns det fortfarande ett sådant grundläggande perspektiv i sjukvården, det håller på att förändras men precis som Vårdförbundet pekar på så behöver det här accelereras ytterligare, säger Fredrik Lennartsson.

Vid årsskiftet träder en ny patientlag i kraft som är tänkt att just stärka patientens inflytande över sin vård. Den nya lagen ställer hårdare krav på att vårdpersonal ger tillräcklig information till sina patienter. Fredrik Lennartsson är positiv till förändringen och hoppas att den kommer ge resultat.

– Det är upp till bevis nu för hälso- och sjukvården att man faktiskt förmår att leva upp till de här kraven som nu formuleras på ett lite tydligare sätt än vad som funnits tidigare i lagen, säger Fredrik Lennartsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".