Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ont om kvinnor i läroböcker i historia trots krav på jämställdhet

Publicerat torsdag 15 januari 2015 kl 11.35
"Där kvinnorna finns, finns tydligen ingen historia"
(2:39 min)
Bild på en skolklass under en lektion, och på Golda Meir, en av grundarna till Israel. Foto: TT/AP
Golda Meir, en av grundarna till staten Israel, finns bara med i en av de fyra undersökta historieböckerna, enligt DN. Foto:TT/AP Photo.

Av alla personer som namnges i skolans läroböcker i historia är bara var åttonde en kvinna, visar en granskning som Dagens Nyheter gjort.

– Jag blev båda förvånad och arg måste jag säga. Fastän de nya kursplanerna kom så har ingenting hänt, och det tycker jag är väldigt upprörande, säger Ann-Sophie Ohlander som är professor emerita i historia.

DN har räknat alla personer som namnges i fyra läroböcker i historia från de fyra största läromedelsförlagen. I snitt utgör kvinnor bara 13 procent av alla personer, och i två av de fyra böckerna minskar dessutom andelen kvinnor i kapitlen om 1900-talet.

Alla böckerna är skrivna för den nya läroplanen som började gälla 2011, och som ställer högre krav på jämställdhet i undervisningen.

– Och i läroplanerna betonades det att det skulle finnas kvinnor och barn med i historieböckerna. Barnen finns uppenbarligen inte alls med fortfarande, och man har inte gjort någonting när det gäller kvinnor. Och det blir färre kvinnor ju längre fram man kommer i historien, och det är sämst på 1900-talet. Det är häpnadsväckande att ingenting har hänt, säger Ann-Sophie Ohlander.

I boken "Impuls Historia" från förlaget Natur & Kultur är exempelvis bara 32 av bokens 324 namngivna personer kvinnor och i den tredjedel av läroboken "Prio Historia", som är avsedd för elever i årskurs åtta, finns det fler namngivna nazister än kvinnor - 31 nazister och 21 kvinnor.

Förlaget Liber ger ut boken "SO Historia", där 13 procent av de namngivna är kvinnor, och den ansvarige förläggaren Thomas Johansson säger till DN att målsättningen är att göra det så jämnt fördelat som det går. Men man måste sovra mycket, och då blir standardhistorian kvar, och den innehåller mest män, konstaterar han. Men han säger samtidigt att hans förlag måste bättra sig och göra andra prioriteringar.

Ann-Sophie Ohlander, professor emerita i historia, har svårt att förstå vad den stora obalansen beror på.

– Ja, det är väldigt svårt att förstå det för att det finns väldigt mycket forskning, och det finns bra universitetsläroböcker där man verkligen har integrerat ett jämställdhetsperspektiv och ett kvinnoperspektiv. Men jag tror att det finns en stark konservatism i det här. Det är enklast att fortsätta producera läroböckerna som de alltid har sett ut. Och det är ju kommersiella företag som producerar läroböckerna, och då låter man dem fortsätta på samma linje. Historien försiggår där männen finns och där kvinnorna finns, finns tydligen ingen historia, säger Ann-Sophie Ohlander, professor emerita i historia.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".