Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Modeveckan viktig för ökad export

Publicerat onsdag 4 februari 2015 kl 13.43
"Ett stort jättestort intresse för svensk design"
(4:25 min)
Karin Söderlind är en av grundarna till modemärket House of Dagmar. Här står hon i sitt showroom i centrala Stockholm.
Karin Söderlind, på House of Dagmar, tycker att modeveckan är viktig. Foto: Isabelle Swahn/Sveriges Radio.

Svenskt mode gör succé utomlands. Exporten ökar kraftigt och mycket är tack vare den svenska modeveckan som precis har avslutats. Samtidigt går försäljningen trögare på hemmaplan.

– Det här är det vi är mest unika för. Det är vår spetsstickade kollektion som vi faktiskt har gjort sedan starten. Vi kallar det prêt à couture eftersom det är jättemycket hantverk över det, säger Karin Söderlind.

Förra veckan var det modevecka i Stockholm. Ett av märkena som visade upp sin kollektion var House of Dagmar. Karin Söderlind är en av grundarna till företaget och hon säger att modeveckan är enormt viktig för att nå ut med sina kläder till utlandet.

– Det finns ett jättestort intresse för svensk design och det måste vi ta tillvara på nu. Därför känner vi att det är extra viktigt under modeveckan att Sverige som land och Stockholm stad förstår vikten av att få hit dem. Kan vi locka hit ett par journalister, det kostar ju inte så mycket, så blir det en stor reklamkampanj i sig att de skriver om Sverige.

Även Emma Ohlson, generalsekreterare på branschorganisationen Association of Swedish Fashion Brands ASFB, som var med och anordnade modeveckan håller med om att det är otroligt viktigt med internationell uppmärksamhet för att främja försäljningen av svenskt mode utomlands.

– Vi hade både press från England, Danmark, Norge och även från USA. Det var jättehäftigt att så många besökte Stockholms modevecka. De var väldigt nöjda med blandningen av det ganska bärbara modet som vi är kända för men också en hel del nykomlingar som visade på ganska extravagant mode.

Just mode har blivit en allt större del av den svenska exporten, säger Emma Ohlson. Under 2013 ökade modeexporten med nästan 7 procent samtidigt som svenska modeföretag minskade sin omsättning i Sverige med nästan 2 procent. Exportsiffrorna för svenskt mode starkare än den övriga exporten, som minskade jämfört med året innan.

Det är främst i våra nordiska grannländer, men även i Tyskland, Storbritannien, Japan och USA som efterfrågan för svenskt mode är som störst och Emma Ohlson på ASFB säger att modeindustrin bidrar till en positiv bild av Sverige utomlands.

– Svenskt mode är otroligt uppskattat utomlands där det finns ett stort intresse för vad vi gör här. Vi har ett mode som kombinerar funktionalitet med hög modegrad, samtidigt som det verkligen är anpassat efter en modern kvinna eller man, till ett bra prisläge. Jag tror vi fyller ett tomrum utomlands.

Nu har boksluten för branschen börjat komma, och Sveriges i särklass största modeföretag H&M visar något sämre resultat än väntat för det fjärde kvartalet år 2014. Över hälften av modebolagen som visade sina kollektioner under Stockholms modevecka redovisade förlustresultat för 2013, och ser ut att hamna på liknande nivåer för 2014.

Det beror bland annat på att modeföretag ligger ute med stora summor pengar på grund av att de klädkollektioner som finns i butik just nu designades och tillverkades för över ett år sedan. Det är ett problem som hela branschen dras med och Emma Ohlson på ASFB säger att det är en haltande affärsmodell.

Tillsammans med Tillväxtverket föreslår ASFB en produktionsfond på 50-100 miljoner kronor för att stötta modeföretagen. Tanken är att stötta de mindre modeföretagen och låta dem låna pengar ur fonden.

– Vi tror att det är otroligt viktigt att för att den svenska modebranschen ska kunna fortsätta att utvecklas och vi ska kunna bibehålla den tillväxt vi har och de fina exportsiffrorna vi har kunnat visa på, att de svenska modeföretagen får stöd kring den likviditetsproblematiken som ofta uppstår, säger Emma Ohlson.

Karin Söderlind på modeföretaget House of Dagmar tror att en produktionsfond kan vara en del av lösningen, men tillägger att det krävs att relevanta myndigheter vaknar till och inser att de kan hjälpa till ytterligare för att främja exporten av "det svenska modeundret".

– I det stora hela tror jag inte man förstår möjligheterna. Det är så lite pengar som man behöver investera, men behöver inte ens göra några kampanjer utan det finns redan ett färdig smörgåsbord som vi serverar två gånger om året i och med modeveckan, säger Karin Söderlind.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".