Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny tidning ska hjälpa EU-migranter

Publicerat lördag 14 februari 2015 kl 07.00
"En helt annan respekt än om man tigger"
(2:10 min)
Tidningen "Folk är folk" ska hjälpa EU-migranter. Foto: Rikard Jansson/Radio Romano.
1 av 2
Tidningen "Folk är folk" ska hjälpa EU-migranter. Foto: Rikard Jansson/Radio Romano.
Tidningen "Folk är folk" ska hjälpa EU-migranter. Foto: Rikard Jansson/Radio Romano.
2 av 2
Tidningen "Folk är folk" ska hjälpa EU-migranter. Foto: Rikard Jansson/Radio Romano.

Tidningen "Folk är folk" som säljs av EU-migranter har nu lanserats. Tanken är att försäljningen leda till att de slipper tigga, men den ökade konkurrensen välkomnas inte av alla.

– Det är bättre att jobba än att behöva sitta och tigga, säger Aisha som säljer tidningen "Folk är folk" på Stockholms centralstation.

Tanken är att den ska fungera som en "Situation Stockholm" eller tidningen "Faktum" för EU-migranter. Tidningen säljs för 100 kronor och försäljaren behåller 75 kronor själv. Idén kommer från Norge och tidningen lanserades där år 2012. Det första svenska numret är ett seriealbum om romer under Förintelsen.

En av organisationerna som hjälper till med distributionen av tidningen är Föreningen för hemlösa EU-migranter, HEM. Efterfrågan är stor, säger Sven Hovmöller är vice ordförande i föreningen.

– Tanken är dels att de ska få bättre inkomster än att tigga, och att de ska ställa sig upp och inte sitta förnedrande ner på marken utan stå upp i nivå med andra människor och titta dem i ögonen. Det ökar människovärdet, självförtroendet, sjävkänslan och minskar hatet. Ja, det är bra på alla sätt och vis.

Det håller Amide med om. Hon säljer, precis som Aisha, tidningen på centralstationen i Stockholm. Amide säger att hon får en helt annan respekt från människorna som går förbi jämfört med när hon tigger.

– Det ger bättre pengar och det ser bättre ut att sälja tidningar för då får man helt annan respekt från människorna som går förbi än om man tigger, säger Amide.

Tidningen har redan sålt slut två gånger och intresset är stort både bland försäljare och köpare. Men satsningen har även skapat oro bland gatutidningarna. I Göteborg driver tidningen "Faktum" en kampanj för att stärka sin egen ställning så att de ska klara av den nya konkurrensen. Än så länge har inte Stockholms motsvarighet valt samma väg.

Roger säljer "Situation Stockholm". Han säger att han har märkt av EU-migranterna och deras tidning, men han är inte oroad över framtiden.

– Nej det kan jag inte påstå. Det finns en marknad för alla. De har sina problem, jag förstår det, jag har ju mina problem, så det är helt okej tycker jag, säger Roger.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".