Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Högstadieelever ska lära sig om antiziganism

Publicerat torsdag 12 november 2015 kl 14.30
"Den politiken har varit möjlig för att det var så få som har tagit ställning"
(3:56 min)
Skriften "Antiziganismen i Sverige" har tagits fram av Kommissionen mot antiziganism. En lärarhandledning kommer också att skickas ut till alla SO-lärare i högstadiet. Foto: Veli Briani, Radio Sweden, SR
En lärarhandledning kommer att skickas till alla SO-lärare i högstadiet. Foto: Veli Brijani/Sveriges Radio.

För att öka skolelevers kunskap om romernas historia och förtrycket av romer i Sverige ska nu skolorna kunna beställa en skrift om det.

– Den här historien finns inte beskriven i andra läromedel som barn i dag får till sig på högstadiet. Och det är därför vi också har det här uppdraget, säger Heidi Pikkarainen, huvudsekreterare i Kommissionen mot antiziganism.

Skriften, som heter "Antiziganismen i Sverige – om övergrepp och kränkningar av romer under 1900-talet och i dag", har tagits fram av Kommissionen mot antiziganism. En lärarhandledning kommer också att skickas ut till alla SO-lärare i högstadiet.

Det är en kortad, och för högstadieelever, omarbetad variant av Vitboken. En bok som gör den antiziganistiska historien mer tillgänglig för en större krets.

– Men det som är nytt här det är att vi också försöker gestalta den här historien genom olika bilder. Vi har fler intervjuer med romer och vi avslutar också den här boken med att skildra romernas kamp för de mänskliga rättigheterna och på vilket sätt romerna i dag agerar för en förändring. Och det ger också en motbild till den här historien och som gör att man också får en bild av att romer inte bara är passiva offer utan tvärtom. Många romer verkar i dag för någonting som har värde för oss alla: de mänskliga rättigheterna, säger Heidi Pikkarainen.

På de cirka 60 sidor som boken omfattar, lyfter man fram de viktigaste punkterna som belyser antiziganism i svensk historia.

– Alltså till exempel att vi har haft ett inreseförbud. Vi har haft andra typer av förföljelser och fördrivningar av romer under 1900 - talet. Vi har haft en utbildningspolitik som var byggd på en väldigt stark assimileringstanke. Och att eleverna får det här men också försöker reflektera över på vilket sätt den antiziganistiska historien faktiskt innebär en kränkning av de mänskliga rättigheterna det tror jag är oerhört viktigt. För att det är också så att det vi ser i går påverkar vad vi ser i dag. Och att förmå eleverna att börja reflektera över vikten av de mänskliga rättigheterna och varför de är så viktiga för vårt samhällsbygge det tror jag är oerhört viktigt.

Kommissionen mot antiziganism har också tagit fram en lärarhandledning som ger lärare ett verktyg för att kunna undervisa i det. Där finns också tips och råd om hur man på ett bra sätt kan lyfta fram den historian i klassrummet: reflektionsfrågor, tips hur man kan resonera kring de olika bilderna och händelser som kan sättas i kontext till exempel – så som inreseförbud i Sverige och förintelselägren i Europa.

– Och det är också ett sätt att sätta den svenska politiken i ett lite större sammanhang. På så sätt har vi jobbat fram de olika kapitlen, säger Heidi Pikkarainen.

Kunskap kopplat till de mänskliga rättigheterna är oerhört viktigt. Det handlar om frågor som vad för samhällsbygge vi vill ha i dag och vad kan vi lära oss från historien. I materialet som erbjuds tillåts elever reflektera över hur de själva kan identifiera kränkningar och ta ställning, säger Heidi Pikkarainen.

– För att någonstans är det så att den här antiziganistiska politiken har varit möjlig för att det är så få som har tagit ställning. Och någonstans är det ju så att här kan eleverna börja fundera på hur de själva ska kunna ta ställning för en grupps rättigheter.

Kommissionen mot antiziganism kommer under nästa vecka att skicka den här boken och handledningen till alla SO-lärare runt om i Sverige säger Heidi Pikkarainen. De kommer i sin tur att helt kostnadsfritt kunna beställa ett klasspaket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".