Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svenskar rustade upp flygplats i Kurdistan under Irakkriget

Published onsdag 30 december 2015 kl 16.20
"Det var ingenting som var enligt regelverket till en början"
(3:39 min)
Mikael Henriksson på Luftfartsverket och den internationella flygplatsen i Erbil. Foto: Luftfartsverket och Jeffrey Beall.
Mikael Henriksson på Luftfartsverket och den internationella flygplatsen i Erbil. Foto: Luftfartsverket och Jeffrey Beall.

För snart tio år sedan förvandlade en grupp svenska luftfartsexperter en av Saddam Husseins gamla militärflygplatser i Erbil till en modern internationell flygplats. 

– Det var disaster. Den var i väldigt dåligt skick. Jag kom ihåg när jag började, det var ingenting som var enligt regelverket. Man fick panik. Men det var bara att börja täppa igen så många hål som man hann med, säger Mikael Henriksson, som var en av de som jobbade med projektet.

I dag jobbar Mikael Henriksson som projektledare på svenska Luftfartsverket, men för 10 år sedan var alltså han och flera andra svenskar på plats i Erbil i Kurdistan för att rusta upp en av världens längsta landningsbanor till en fullt fungerande internationell flygplats, mitt under ett pågående krig.

Deras främsta uppgift var att lära personal på plats hur en flygplats fungerar, med allt från flygledning till baggagehantering, för att de i sin tur skulle kunna ta över flygplatsen när projektet var över. Mikael Henriksson berättar att kunskapsnivån varierade stort när de först kom dit.

– Personalen hade väldigt låg eller ringa utbildning för de uppgifter de skulle göra. Utrustningsmässigt, om man tittar på flygledning, underhåll och radioapparater, så var det ett hafsverk allting, säger Mikael Henriksson.

Projektet pågick i tre år, mellan 2006 och 2009, och leddes av svenska Swedavia på beställning av Kurdistans regionala regering, KRG.

Till en början var det många bland lokalbefolkningen som blev rädda när de hörde ljudet av flygplan, men det förändrades med tiden, berättar Mikael Henriksson.

– När folk hörde flygplan några år tidigare kastade de sig i skydd och nu började de plötsligt se flygplan som något positivt, något som tillför en region något, säger Henriksson.

Redan efter några månader, i december 2006, landade det första reguljära flygplanet på Erbils flygplats, det var första gången på 15 år.

I dag har flygplatsen dagliga avgångar till en mängd städer i både Europa och Mellanöstern – och förra året besökte över 1,5 miljoner resenärer flygplatsen.

Mikael Henriksson säger att vägen dit har varit lång, men att han är stolt över den insats som de gjorde.

– Det var en utmaning att komma från en väletablerad luftfartsnation som Sverige och se det här. Det var nästan panik i början, men efter några år så hade vi ett möte med det högsta civila organet för luftfart, ICAO, och fick ett jättebra omdöme. Det får man tillskriva personalen på flygplatsen som lyft sig så pass mycket. De var helt fantastiska människor, säger Mikael Henriksson.

Our journalism is based on credibility and impartiality. Swedish Radio is independent and not affiliated to any political, religious, financial, public or private interests.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".