Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Många dokumentärer bland vårens svenska filmpremiärer

Publicerat måndag 11 januari 2016 kl 16.22
"De mer publika spelfilmerna har börjat få premiär på hösten istället"
(5:57 min)
Tora Mkandawire Mårtens Martha & Nicki.  Foto: Svensk Filmindustri
1 av 2
Tora Mkandawire Mårtens Martha & Nicki. Foto: Svensk Filmindustri
Erik Gandinis The Swedish Theory of Love. Foto: Svensk Filmindustri
2 av 2
Erik Gandinis The Swedish Theory of Love. Foto: Svensk Filmindustri

Sexton nya svenska filmer kommer att ha premiär under våren. Hälften av dem är dokumentärer.

Några av dokumentärerna som kommer att ha premiär under våren är Fredrik och Magnus Gerttens Den unge Zlatan som har sin premiär om drygt en månad, Tora Mkandawire Mårtens Martha & Nicki som handlar om de världsledande hiphop-dansarna och Petri Storlöpares Den sista generationen, som skildrar en renskötarfamiljs liv i Norrbotten.

På fiktion-sidan hittar man en tecknad film och flera spelfilmer som ger en bred och mångfacetterad skildring av dagens Sverige. Tolv av de presenterade filmerna har gjorts med stöd från Svenska Filminstitutet. Kristina Börjeson, som är chef för just avdelningen filmstöd på institutet, är nöjd med den svenska filmvåren.

– Jag är jättenöjd av flera skäl. Dels för att den visar på en så stor spridning av innehåll i vem filmen handlar om och vem som är målgrupp. Däremot så är det kanske ojämnt fördelat – de mer publika spelfilmerna har mer och mer börjat få premiärer på hösten. Men ser man över hela året så finns det ett bra flöde, säger hon.

Filmbranschen har svåra år bakom sig och det har gjort att produktioner fått mindre medel än de behövt. Men, man hoppas att framförallt nya sätt att bringa inkomster från publiken som tittar på filmerna hemifrån, snart kan vända på trenden, säger Kristina Börjeson.

Bland de nya svenska filmpremiärerna hittar man en roadmovie på romani. Sophelikoptern heter denna spelfilm som talar om allvarliga händelser med hjälp av mycket humor. Och det är Jonas Selberg Augustsén som står för regi och manus.

Varför en film på romani?

– Ja, varför inte? säger Jonas Selberg Augustsén.

– Vi har ju börjat göra filmer på minoritetsspråk. Till exempel gjorde jag en film som heter Höstmannen på meänkieli och sedan gjorde jag en film som rörde sig i samisk kultur på samiska. Jag gått och funderat på att göra en roadmovie som gör en resa som jag redan gjort - från norra till södra Sverige. Då gick det bara upp för mig plötsligt: Gud vad bra det skulle vara om vi gör den på romani!

I Sophelikoptern är det många som gör debut som filmskådespelare, bland annat Daniel Szoppe.

– Det gick helt naturligt och kameran var inget problem för mig heller. Man är uppvuxen med en stor familj så är det bara att ignorera vissa saker, säger han.

En del filmer, som Axel Peterséns Under pyramiden, är mer stjärnspäckade. I denna film, som spelats in i Egypten, ses bland annat Reine Brynolfsson och Johan Rabaeus.

Även filmen The Paradise Suite utspelar sig på olika platser i världen men använder sig av en del skådespelare som är mer kända i sina ursprungsländer.

Måns Månssons film Yarden med Andes Mossling i huvudrollen skildrar arbetarnas liv i Malmö - det är en geografiskt klart definierad film gjord fritt efter Kristian Lundbergs roman med samma namn. Samtidigt är det en berättelse som lika gärna skulle kunnat utspelas i vilken som helst av västvärldens industristäder. 

En annan typ av resa, resan in i det psykologiska mörkret, handlar Susanne Ostens Flickan, Mamman och demonerna om.

Medan 15 av dessa filmer väntar på sin premiär har en av dokumentärerna, Erik Gandinis The Swedish Theory of Love, nyss börjat visas på biograferna runt om i landet. Under denna premiärstarka helg lyckades den klättra till plats 13 bland de mest sedda.

Filmen ifrågasätter någonting som definierar Sverige, säger Erik Gandini. Att vara en självständig, autonom individ. En viktig värdering men också politiskt korrekt. Hela folkhemmets idé är uppbyggd kring iden att vi ska vara självständiga från varandra. Vuxna barn ska inte bo hemma, gamla ska inte behöva hjälp av sina barn, män och kvinnor ska inte tvingas leva tillsammans av någon annan anledning än kärlek, säger Erik Gandini. Filmen visar på baksidor av allt detta, på den typ av ensamhet som finns här. Det är det som filmen undersöker och ifrågasätter, säger han.

Erik Gandini menar att filmen delvis rör vid ett tabu.

– Ja, men det är så existentiellt, Också för att det var så politiskt hyllat. För att det är en fantastiskt idé - iden att vi ska vara fria av varandra är i grunden väldigt sund och jag tror att man på 70- talet, när man bestämde sig att inleda den här vägen, inte kunde veta bättre. Det var helt relevant för den tiden. Men det är absolut dags att fråga sig vart vi är på väg. Och det tycker jag är filmens, alltså konstens, uppgift att ifrågasätta, de mest självklara delarna av vår livsstil, säger Erik Gandini, regissör och manusförfattare till en av vårens filmer The Swedish theory of love.

 VÅRENS SVENSKA FILMER

"The swedish theory of love" av Erik Gandini. Premiär: 8 januari.

"Martha & Niki" av Tora Mårtens. Premiär: 22 januari.

"När molnen skingras" av Lasse Zackrisson. Premiär: 10 februari

"Under pyramiden" av Axel Petersén. Premiär: 12 februari.

"Bajsfilmen - Dolores och Gunellens värld" av Linda Hambäck. Premiär: 12 februari.

"Den unge Zlatan" av Fredrik Gertten och Magnus Gertten. Premiär: 17 februari.

"Pojkarna" av Alexandra-Therese Keining. Premiär: 19 februari.

"Den sista generationen" av Petri Storlöpare. Premiär: 6 mars.

"Granny's dancing on the table" av Hanna Sköld. Premiär: 8 mars.

"The paradise suite" av Joost van Ginkel. Premiär: 11 mars.

"Yarden" av Måns Månsson. Premiär: 11 mars.

"Say something" av Åsa Ekman. Premiär: 18 mars.

"Flickan, mamman och demonerna" av Suzanne Osten. Premiär: 15 april.

"Hotellet" av Kristian Petri. Premiär: Våren 2016.

"Mona Lisa story" av Jessica Nettelbladt. Premiär: Våren 2016.

"Sophelikoptern" av Jonas Selberg Augustsén. Premiär: Våren 2016.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".