Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
En personlig talkshow om aktualiteter och nyheter. Med Thomas Nordegren och Louise Epstein.
SJ

De förfallna regionaltågen

Publicerat måndag 19 januari 2015 kl 14.38
De förfallna regionaltågen
(13 min)
Louise Epsteins egen bild från tågresan som hon publicerade på sitt instagramkonto. Foto: Privat
"Det regnade in på toaletten, sätena var allvarligt nedsuttna, gardinerna smutsiga och plastmattan väldigt sliten".

Under helgen hade Louise Epstein en tveksam upplevelse när hon åkte tåg i Sverige. Ja, tåget var försenat men det som gjorde henne djupt olycklig var standarden i tågvagnen. Det regnade in på toaletten, sätena var allvarligt nedsuttna, gardinerna smutsiga och plastmattan väldigt sliten. 

I Nordegren & Epstein frågar vi oss varför det är så här och hur underhållsplanen ser ut.

Louise ringer också till Sveriges Järnvägsmuseum för att ta reda på om de kommer att visa eländet när den här tiden ska dokumenteras. 

Karin Svensson Smith, ordförande i Riksdagens trafikutskott har tågpendlat sen 1975 och sett förfallet. 

Robert Sjöö som är chef över Sveriges Järnvägsmuseum ger oss en tillbakablick på utvecklingen.

- 1956 sker en kraftig utjämning, samtidigt som järnvägen var ifrågasatt i början av 60-talet, säger Robert Sjöö i Nordegren & Epstein i P1.

Han tror att problemet som Louise upplevt med vagnar som läcker in vatten har funnits i alla tider.

- Då var tågvagnarna dessutom i trä, säger han.


Redaktionen har sökt SJ för att få svar på frågorna men de har valt att inte medverka. Istället svarar SJ på frågorna via mejl.

Hur ser underhållsplaneringen ut för regionaltågen – när ska de rustas upp på insidan?

- Våra tågvagnar genomgår en omfattande upprustning ungefär var tionde till femtonde år. I dag har ungefär tre av fyra vagnar genomgått en sådan upprustning. Kvarvarande vagnar ska rustas upp under de närmaste åren. I upprustningen ingår bland annat byte av tyger, målning, nya gardiner, säten, hatthyllor, mattor, belysning mm. Om något ombord går sönder byts det ut eller lagas – och vagnarna städas givetvis regelbundet.

Hur ofta rustas de upp internt?

Se ovan.

Hur har det kunnat bli så att man lätt upplever det som lite ofräscht på tågen?

- SJ har satsat cirka 200 miljoner på upprustning av personvagnar under de senaste åren. Det här arbetet kommer att slutföras under de närmaste åren.

Hur ofta byts tex stoppingen i sätena?

Se ovan.

Hur känner ni inför att en del tåg upplevs som lite mindre nya och rena?

- Vi vill givetvis att våra resenärer ska ha en behaglig och positiv resa och vi ser tydligt att kundnöjdheten ökat. Satsningen på att rusta upp regionaltågen är en av de bakomliggande orsakerna.

Peter Hellström pressavdelningen SJ

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".