Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
En personlig talkshow om aktualiteter och nyheter. Med Thomas Nordegren och Louise Epstein.
50 år för sent?

Så ska framtidens höghastighetstågbanor finansieras

Publicerat tisdag 12 januari 2016 kl 11.55
Så ska de nya höghastighetsbanorna finansieras
(10 min)
Höghastighetståg. Foto: Gregorio Borgia/TT
300 miljarder behövs för att få höghastighetståg i Sverige. Foto: Gregorio Borgia/TT

I dag överlämnar Sverigeförhandlarna förslaget till regeringen för hur de nya höghastighetsjärnvägarna mellan Stockholm och Göteborg och Stockholm Malmö ska finansieras.


Thomas Nordegren har bland annat förberett frågan: Är det vettigt att satsa 300 miljarder kronor 50 år för sent?

Sverigeförhandlaren Katarina Håkansson Boman svarar i programmet som startar som vanligt 15.04 i P1!


I vilka städer ska framtidens höghastighetståg stanna och vilka städer borde de köra förbi?

Vi ställde frågan till våra lyssnare och så här svarade de:

Joakim Guldklimpen Helm Malmö - Linköping - Stockholm Malmö - Göteborg - Stockholm. Stockholm -Skellefteå – Haparanda

 

Johanna Svahn Håller med Joakim ovan men lägger till sträckan Stockholm-Västerås-Örebro-Oslo.

 

Per Gunnarsson Stockholm - Linköping - Jönköping - Malmö.

 

David Jacobsson Oslo-Göteborg-Köpenhamn

 

Eva Ström Malmö- Hässleholm- Norrköping- Stockholm. Hässleholm är en knutpunkt bl.a. från Karlskrona, Kristianstad och så bor jag i Kristianstad. Norrköping är lätt att nå från Linköping och Nyköping. Malmö är lätt att nå från Lund.

 

Mats Wedberg Ska man ha en höghastighetsjärnväg så ska det vara så få stopp som möjligt. En höghastighetsjärnväg ska i så stor utsträckning som möjligt konkurrera med flyget, och vem vill ha ett antal mellanlandningar på vägen. Vilken flygrutt skulle folk välja om man visste att man har att välja på ingen eller tre mellanlandningar?


Rasmus Børgesen
 Om biljetten med mellanlandningar kostar 3000 kr mindre då?

 

Dag Waldenström Det kan den bara göra om den är subventionerad med skattemedel. Flyget är billigare än tåget, de större flygplatserna går med vinst medan banverket är skattesubventionerat.

 

Daniel Löwenhamn En infrastrukturell motsvarighet till storstädernas tävlingar om pampiga arena- och köpcenterbyggen. Hade hellre sett en satsning på att bygga ut spåren och den lokala tågtrafik istället, det behövs. Finns mängder av mindre samhällen med nedlagda stationer som skulle må bra av bättre kommunikationer.

 

Kristina Midander Kanske fundera på att få de existerande tåget att gå som de ska. Skit samma om det är fel på tåget eller elledning/räls. Det är det samma i den stora som i den lilla världen. Det är jätteroligt att göra nytt hemma, ny planlösning, nya färger, skittråkigt att sortera ut och hålla ordning. Skitkul med höghastighetståg, skittråkigt med banunderhåll för gamla tåg, för att inte tala om när metalltråd stjäls.

 

Dag Waldenström Om 30 år finns det elektriska flygplan (kolla Airbus) som kommer slå ut järnvägen på de distanser som vi avser bygga snabbjärnväg. Dom blir Göta Kanal 2 som någon träffande skrev. Bygg ut den existerande järnvägen med fler spår där det behövs, för bättre regional service där det finns tillräckliga volymer.

 

Sven Hellroth Inte många men det ska vara en del strategiska stopp, vid till exempel viktiga järnvägsknutar (Katrineholm t ex). Den bör dras norrut, längs Norrlandskusten.

 

Håkan Norén Det är bara det att hh-banan inte går förbi Katrineholm.

 


Fredrik Karlsson
 Göteborg - Olso borde ju vara en given sträckning. Idag fungerar det ju inte. Då skulle man ju till och med kunna jobbpendla över dagen.


Per Gunnarsson
 Eftersom vi har en bilväg mellan STO - GOT som inte är att betrakta som bilväg säkerhetsmässigt bör man prioritera höghastighets jvg denna sträcka.

 

Rasmus Børgesen Det får väl företaget som är beredd att investera i det projektet bestämma?

 

Nicklas Niranjan Singh Foresti Höghastighetstågen kan väl ta de stora städerna, men då får man kvitta det mot att trafikverket måste bygga stopp på vanliga linjer i betydligt högre utsträckning. Nu har de 4000 som mått på hur liten en ort får vara. 1000 borde vara en betydligt rimligare siffra och skulle göra mycket för landsbygden.

 

Håkan Norén Catharina var en smula vag i sina svar. Hon verkade inte ens själv övertygad om den finansiering man föreslår. Gör uppföljning och hör andra röster. I den här DN-debatten finns det uppslagsändar. 

 

Kajsa Söderhielm Jag håller med. Nordegren och Epstein borde intervjua Jonas Eliasson om saken för att få ett annat perspektiv. Jag är tågentusiast och skulle älska höghastighetståg, men inte till varje pris. Vad kommer vi att behöva offra inom skola/vård/omsorg för att finansiera projektet?

 

Håkan Norén Nu tänker man ju sig att till huvuddelen lånefinansiera banbygget. Men att låna ett några hundra miljarder för att en lite grupp affärsresenärer ska komma några minuter snabbare mellan våra tre största städer är ju fullkomligt orimligt.

 

Håkan Norén Trevligt att redaktionen för Nordegren & Epstein i P1 gillar mitt förslag om uppföljning. Har ni några närmare planer?

 

Jonas Claesson Stopp vid varje mjölkpall! Mp vill ju avskaffa biltrafiken, och därmed är det enda chansen för alla oss som bor utanför femtioskyltarna att åka någonstans.

 

Conny Viklund Stockholm - Vladivostok. Inga stopp på vägen och bara enkelbiljetter!

 

Fredrik Oskarsson Göteborg-Oslo, Stockholm-Oslo, Sedan Malmö och Köpenhamn från G o S. Sedan hoppas jag att man låter Kina eller Japan hålla i byggandet. För det kommer bli billigare, bättre o framförallt göras färdigt på en bråkdel av tiden.

 

Håkan Norén Kineserna och japanerna får väl skicka med några miljoner människor så vi underlag för höghastighetsbanor i det glesbebyggda Sverige. Plus några hundra miljarder till finansiering.’

 

Monica Hedman Jag lyssnade. Tyckte att frågorna inte fick så övertygande svar. Det kändes vingligt och beträffande finanseringen den kändes inte övertygande. Ni hade hels tiden relevanta frågor. God fortsättning.


Fredrik Salö
 I vart fall ska tågen inte stanna två gånger per 4 km för att polisen etc. ska kolla ID för resenärer.


Vad tycker du? Skriv till oss i kommentarsfältet eller mejla!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".