Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
En personlig talkshow om aktualiteter och nyheter. Med Thomas Nordegren och Louise Epstein.
Psykologi

Behöver vi nya vanor?

Publicerat onsdag 6 april 2016 kl 11.49
Psykologen: ”Det viktigaste är att övertygelsen kommer inifrån”
(18 min)
Leva hälsosammare, träna mera, äta bättre och röra på sig mera. Vilken vana skulle du vilja förändra eller vilken vana har du rent utav lyckats förändra? Berätta för oss!
1 av 3
Leva hälsosammare, träna mera, äta bättre och röra på sig mera. Vilken vana skulle du vilja förändra eller vilken vana har du rent utav lyckats förändra? Berätta för oss! Foto: Ronnie Ritterland / Sveriges Radio
Psykologen Oskar Henriksson badar i en isvak.
2 av 3
Bildbevis på psykologen Oskar Henrikssons badvana. I skrivande stund har han doppat sig dagligen i 200 dagar. Foto: Karin Hamberg Stén/Privat
Peter Nyrén, programbeställare på SVT och psykologen Oskar Henriksson gästar Nordegren & Epstein i P1 för att prata om vanor och hur man förändrar sig själv.
3 av 3
Peter Nyrén, programbeställare på SVT och psykologen Oskar Henriksson gästar Nordegren & Epstein i P1 för att prata om vanor och hur man förändrar sig själv. Foto: Ronnie Ritterland / Sveriges Radio

Just nu söker SVT personer som vill delta i den nya dokumentär-serien "Experimentet". För att komma ifråga ska man vara över 18 år och villig att pröva att leva sitt liv på ett helt nytt sätt. 

- Kommer man med i programmet så kommer man få en stor chans att ändra din vana. Det kommer själva produktionen att hjälpa till med, säger Peter Nyrén, programbeställare på SVT.

I studion gästas vi också av psykologen Oskar Henriksson som bland annat berättar om hur han själv skapat sig en ny kanske inte helt vanlig ny vana. Oskar har nämligen i skrivande stund badat ute i sammanlagt 200 dagar. (Bildbevis på detta finns i bildspelet överst i artikeln.)

Men vad krävs det för att ändra sig själv?

- Vi tänker inte på hur mycket våra vanor styrs av vår omgivning. Det kan vara bra att ibland ta kontroll över sina egna vanor och bestämma sig för att de här vanorna vill jag ha.

Är det möjligt när många har svårt att göra det till en vana att träna? 

- Initialt är det ofta yttre drivkrafter som gör att man sätter igång. Om man lyckas göra rutiner av det så brukar det kännas trevligare och roligare. Men jag tycker att man ska börja med att göra saker man tycker är kul och mår bra av om man ska börja från "scratch", säger  Karin Weman-Josefsson, blivande doktor i psykologi som är med på telefon.


Det här med att bryta mönster och förändra vanor tycker många är svårt.

Men har DU lyckats förändra en vana?

Vilken vana har du i så fall lyckats förändra och hur gjorde du?

Så här svarar våra lyssnare på frågan på vår Facebooksida!

Leif Byqvist Jag slutade röka - började "jogga" samtidigt... gick ner i vikt genom att lägga om matvanor och börja fys.träna mera seriöst, jag är den som måste schemalägga allt... från att veckohandla via träna och laga egen mat till att protokollföra mina framgångar mentalt och i diagramform. Lägg av med en ovana och lägg till en positiv vana - det funkar för mig.

Marco Heimburger jag tog mig i kragen att satte igång och började träna 3 dagar i veckan. kände att det var nu eller aldrig. kosten är någorlunda ändrad via en matkasse som kommer hem till mig och sambon 1 gång i veckan.

innan var det att göra ingenting efter jobbet (sitta i soffan), alltid trött och enorma mängder med socker som åts. kan inte påstå att det är något jag vill tillbaka till. men min ändring är min ändring. andra får leva som de vill.
(och snuset behåller jag så länge jag kan) skrev in mig på ett gym i september och satte igång. i början var det tungt men nu mera känns det tvärt om fel att INTE gå dit de dagar man satt upp som träningsdag. ikväll är det träning igen. Matvanorna ändrade vi för ett drygt år sen. man känner en otrolig skillnad att gå från att äta massa skräpmat och godis till att börja äta "vanlig" mat. suget på socker försvann efter en dryg månad och numera känns det inte ens gott att smaka. har även matlåda så man slipper tänka på luncherna. (vi kör matkasse för 4 personer trots att vi är 2 pers, då får man en matlåda till dagen efter också).

Håkan Eriksson För egen del så börjar jag numera alltid dagen med en kopp kaffe framför brasan. Därefter så tar jag en funderare på vad dagens sysslor ska bestå av. Haresåååååååbra båda två.

Kerstin Pantzare Slutade röka för några år sen, och det är underbart.

Ragnar Klarin Jag tränar inte för att jag sjuk. Men jag ändrat min mentala hälsa och grubblar bara en kvart om dagen. Jag bryr mig mer om min omgivning

Här kan du läsa fler svar på vår lyssnarfråga!


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".