Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
En personlig talkshow om aktualiteter och nyheter. Med Thomas Nordegren och Louise Epstein.
(7:52 min)
De lurade sina lärare och skolkamrater att tro på påhittad mirakeldryck
Ljudklippet är från avsnittet
14 mars kl 15:04
Publicerat tisdag 14 mars kl 16.04
Cleo Trad och Adam Ack (till höger i bild) tillsammans med sina klasskamrater Azizah Abdurrauf och Aleksandra Wisniewska (till vänster i bild) och läraren Eva Salci-Hawsho (mitten) på Internationella engelska skolan i Skärholmen besökte Nordegren & Epstein och berättade om hur de testade hur källkritiska deras skolkamrater och lärare egentligen är ...
Cleo Trad och Adam Ack (till höger i bild) tillsammans med sina klasskamrater Azizah Abdurrauf och Aleksandra Wisniewska (till vänster i bild) och läraren Eva Salci-Hawsho (mitten) på Internationella engelska skolan i Skärholmen testade lärarnas och skolkamraternas förmåga till källkritik. Foto: Ronnie Ritterland / Sveriges Radio

Cleo Trad och Adam Ack ville testa sina skolkamrater och lärares källkritiska förmåga och kokade ihop en mirakeldryck gjord på te och kryddor. De marknadsförde drycken som en enkel väg att få bättre provresultat.

Hör de berätta om det lyckade experimentet!

Cleo Trad och Adam Ack går i nionde klass på Internationella Engelska Skolan i Skärholmen. Efter att ha lärt sig mer om källkritik i undervisningen fick de en idé tillsammans med sin lärare till att utföra ett litet experiment. 

De beslöt sig för att förankra sina kunskaper genom att utsätta både sina klasskamrater och lärare för ett test som en metod för att utvärdera deras källkritiska förmåga.

Genom att blanda ihop en dryck och påstå att den var en mirakelkur från universitetet i Cambridge lyckades de lura både sina lärare och elever att köpa konceptet utan att få kritiska frågor kring innehållet. 

Vi sa att drycken förbättrar koncentrationsförmågan och gör dig smartare

Det de som smakade på drycken missade helt var nämligen att ifrågasätta om de utlovade effekterna verkligen stämde ...

- Vi sa att drycken förbättrar koncentrationsförmågan och gör dig smartare, berättar Cleo Trad.

Produkten som de gjorde bestod av ingredienser de hittade i skåpen i hemkunskapens kök. 

- Vi tog vad vi hittade. Det var kardemumma och något äckligt te, säger Adam Ack. 

Eleverna berättar också att de valde medvetet att använda ingredienser som inte skulle vara för uppenbara.

- Det skulle inte smaka saft till exempel, säger Cleo Trad. 

Drycken delades sen ut gratis och erbjöds till både lärare och elever på skolan. För att överhuvudtaget få någon på skolan att prova drycken marknadsfördes den som en enkel väg till att som de själva uttrycker det "helt enkelt prestera bättre". Dessutom valde de ett passande tillfälle - det hela genomfördes i samband med att det skrevs nationella prov på skolan.

117 personer sa att de kände sig smartare

Men hur gick det då?

Jo, experimentet lyckades och flera sade sig känna av en effekt av "fejkprodukten". 

- 117 personer sa att de kände sig smartare efter att ha druckit drycken, säger Cleo Trad.

Men hur kunde det komma sig att så många gick på experimentet utan att ställa sig kritiska till innehållet även om flera ansåg att den smakade illa.

 - Det är som att alla vill ha en räddare i nöden, säger Adam Ack.

Både Cleo Trad och Adam Ack tror att anledningen till att de lyckades med experimentet hade mycket att göra med valet av "fejkavsändaren", universitetet i Cambridge.

Det var som en kalldusch!

Experimentet skedde i anslutning till en konferens Internationella Engelska Skolan anordnade om källkritik och avslutades med att klasskompisen Azizah Abdurrauf avslöjade att det allt var påhittat. Reaktionen de fick var inte oväntad.

- Det var som en kalldusch, säger Adam Ack.

Nu hoppas de att alla som utsattes för experimentet ska ta med sig hur viktigt det är att granska källor för att inte låta sig luras i andra sammanhang. 

- Vår läxa som vi hoppas att alla har lärt sig är "ifrågasätt allt", säger Cleo Trad.

Bakgrund

Internationella Engelska skolan i Skärholmen ville man testa elevernas och lärarnas förmåga till källkritiskt tänkande.

En av SO-lärarna, gav några elever i uppdrag att genomföra ett experiment inför en skolkonferens om en resa som klassen gjort till Auschwitz.

Under resan hade en av eleverna ifrågasatt att Förintelsen ägt rum, den åsikten ändrades visserligen under resans gång.

Men man ville ändå ta det här på allvar och fördjupa elevernas kunskaper om källkritik genom att göra ett experiment med en påstått undergörande dryck.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".