Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tågtrafiken för sårbar

Publicerat fredag 3 november 2006 kl 10.00
Snö och järnvägsväxlar - en knepig kombination. Copyright Scanpix

Tågtrafikstörningarna i förrgår var de värsta i landet sedan stormen Gudrun. Orsaken var att 50 växlar alldeles i närheten av Stockholms centralstation hade frusit fast.

Nu menar kritiker att systemet är för sårbart.

- Generellt sett så måste man tänka igenom sårbarheten i alla system, inklusive järnvägen, naturligtvis, säger Evert Andersson är professor i järnvägsteknik vid Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, i Stockholm.

Till det som gör just järnvägssystemet sårbart är att 80 procent av alla tåg i Sverige går till eller från Stockholms centralstation.

Det som nu hände var att samtidigt som årets första snö kom i Stockholm, så slutade strömförsörjningen fungera till det värmesystem som ska hålla växlarna fria från snö och is.

50 växlar frös fast lagom till rusningstid och sen kom i princip inga tåg igenom på sträckan norrut förrän nästa morgon.

Det här är inte första gången som vinterväder ger problem med växlarna i Stockholm, och Jan Lindahl som är chefredaktör på tidningen Tåg tycker man borde ha lärt sig undvika såna här stora följder:

- Ja, jag tycker det är oacceptabelt på landets största järnvägsstation, säger Jan Lindahl.

Banverket försökte att avhjälpa problemet manuellt genom att skicka ut personal med kvastar och spadar, säger Kenneth Stjerndorff, stockholmschef på Banverket som sköter rälsen och växlarna. Men snön hade inte bara satt tågtrafiken ur spel, utan också vägtrafiken.

- Problemet blev att de satt ju fast i trafiken, det tog ju 4-5 timmar för dem att komma dit, till platsen, säger Kenneth Stjerndorff.

Varför strömtillförseln till växelvärmningen bröts vet man ännu inte.

I höst har man funktionstestat nästan alla de 1500 växlarna i stockholmsområdet men kanske har man inte hunnit kontrollera de 50 som nu fallerade, säger Kenneth Stjerndorff. Vintern kom nog lite tidigare än man planerat för.

Nu ska Banverket i alla fall gå till botten med vad som hände och dra de lärdomar man kan dra säger Kenneth Stjerndorff. Och det finns mycket att göra, säger professor Evert Andersson på KTH:

- Jag tror inte att man har arbetat tillräckligt systematiskt med de här frågorna, och där tror jag att man måste skärpa sig. Liksom på många andra håll i samhället, säger Evert Andersson.

Björn Gunér

bjorn.guner@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".