Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Webbshopping kan ge musfrustration

Publicerat tisdag 19 december 2006 kl 06.44
Kärvar det kan musfrustration bli följden! (Foto: Scanpix.)

Dåliga webbplatser kan leda till ungefär samma frustration som trånga butiker och långa köer. Fenomenet som konstaterats av brittiska forskare har fått benämningen ”musfrustration”.

Till och med immunförsvaret kan påverkas negativt av det fenomen som man nu döpt till musfrustration eller Mouse Rage. Det visar en undersökning bland engelska internetanvändare, som Social Issues Research Centre i Oxford har gjort för webhotellföretaget Rackspace.

Långsamma webbsidor, förvirrande navigering och pop-up-annonser var de främsta orsakerna till stressreaktionen, med ökad hjärtfrekvens och svettning som följd.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".