Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Behandling åt alla rattfulla kan spara pengar och liv

Publicerat onsdag 27 december 2006 kl 07.00

Om alla som åker fast för rattfylla skulle ingå i ett behandlingsprogram med regelbundna läkarbesök och ett alkolås installerat i bilen skulle samhället spara 50 miljoner kronor varje år. Det konstateras i en svensk studie som slutredovisas nästa år.

Varje år får omkring 5000 personer körkortet återkallat efter att de kört omkring på vägarna med alkohol i blodet. Och även om körkortet dras in, så är återfallen många, berättar Bo Bjerre som är överläkare vid Vägverket och en av dem som arbetat med studien.

– Här kan ju folk ha kört 50-60-70 gånger rattfulla utan att samhället ingriper på något avgörande sätt. De som är med i alkolåsprogrammet får mycket mycket bättre resultat när det gäller sjukskrivning och sjukhusvistelse, säger Bo Bjerre.

Färre sjukskrivna

Om återfallen i rattfylla kunde minska skulle samhället spara stora pengar genom att det samtidigt skulle bli färre alkoholrelaterade sjukskrivningar, eftersom många av de som kör rattfulla är alkoholberoende och ofta sjukskrivna.

Och enligt preliminära resultat från en studie som Bo Bjerre publicerar i tidskriften Addiction efter nyår så fullföljde över hälften av de 1266 personer som deltog i ett det så kallade alkolåsprogrammet sedan 1999 programmet utan att återfalla. En bra siffra enligt Bo Bjerre.

Liv skulle räddas

Nu har bara 11 procent av alla dömda rattfyllerister deltagit i programmet, men om alla skulle delta skulle samhället spara 50 miljoner kronor. Och liv skulle också räddas på vägarna.

Men det är dyrt, 50 000 kronor på två år får deltagarna betala, för ett säkert alkolås i bilen och ett läkarbehandlingsprogram. Bo Bjerre tycker att det kan vara läge för samhället att fundera på en subvention.

- Det är en fördel med att de blir mindre sjuka, och de kan inte köra onyktra. Då finns det ett intresse för samhället att vara med och subventionera, anser han.

Jonas Edlund
jonas.g.edlund@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".