Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Datorer förstår tal allt bättre

Publicerat onsdag 17 januari 2007 kl 08.30

En dator som verkligen pratar med dig, när du ringer till kundtjänsten, det har nog många önskat sig. Å som första teleoperatör i Skandinavien har nu Telia infört ”fritt tal” mellan kunden och datorn, något som ska förbättra servicen i kundtjänsten.

Tekniken för fritt tal gör det möjligt att prata med en datoriserad svarstjänst på en mängd olika sätt. Datorn använder ny teknik som kan hantera fritt tal, vilket ger ett personligt intryck på kunden, så personligt att till och med en del människor frågat: Är du en dator?

Fritt tal hör till det absolut svåraste för en dator att klara av, och många bedömare har under årens lopp misströstat om att forskarna kan komma vidare med en dator som pratar med en. Men Telias forskare har nu svenskanpassat det senaste som finns på området, och företaget hör därmed till ett tiotal operatörer i världen som satsar på det här. Än så länge har konkurrenter som Tele2 och Telenor inte sagt att de skulle gå samma väg.

Utvärderingar av Telia nya kundtjänst visar att antalet felkopplingar minskar och att tio procent av kunderna som ringer inte lyckas komma vidare i det fria samtalet med datorn.

– Enligt våra undersökningar föredrar 80% av våra kunder nu den röststyrda hjälpen framför att själva behöva trycka på knappar, säger Erik Näslund, projektledare för röststyrningsprojektet på Telia.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".