Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Läkemedel mot depression misstänks orsaka benskörhet

Publicerat onsdag 24 januari 2007 kl 08.57

Den som varje dag äter något av våra vanligaste antidepressiva läkemedel, t ex Cipramil och Prozac har dubbelt så stor risk att drabbas av frakturer. Det visar en kanadensisk studie.

Att antidepressiva läkemedel kan ge yrsel som gör att patienten ramlar och bryter något ben är känt sen tidigare, men forskarna säger sig nu den ökade risken att drabbas av frakturer också kan bero på att patienterna får försämrad bentäthet - alltså att de drabbas av benskörhet.

Men även om resultaten är mycket intressanta behövs mer forskning på det här orsakssambandet, säger Nils Dalén överläkare vid enheten för ortopedi på Danderyds sjukhus. Han påpekar också att ingen bör sluta äta sin medicin utan att först tala med sin läkare.

Källa: JAMA, 22 januari 2007

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".