Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tro dig smart!

Publicerat torsdag 8 februari 2007 kl 08.00

Elever som tror på att intelligens är något som kan utvecklas presterar bättre än de som tror att intelligens är något statiskt.

De amerikanska forskarna vid universiteten i Columbia och Stanford  följde 90 st 12-åringar som alla under en tid fått allt sämre betyg i matematik. De delades upp i två grupper, men bara den ena gruppen fick undervisning om att intelligens är något man själv kan utveckla och påverka. Då visade det sig att barnen i den gruppen lyckades vända sina nedåtgående betyg, medan de som inte fick samma undervisning fortsatte att få allt sämre resultat.

Forskarna tror att de som ser intelligens som något utvecklingsbart ser meningen med att kämpa med studierna. Å dom eleverna reagerade också mer konstruktivt när dom stötte på svårigheter. 


Källa:  Child Development,  Januari/Februari 2007.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".