Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Genetiskt samband bakom hyperaktivitet och svårigheter i skolan funnet

Publicerat tisdag 22 maj 2007 kl 07.41

Att ett barn är hyperaktivt och att det har svårigheter i skolarbetet hänger ihop och har delvis samma genetiska grund. Det hävdar engelska forskare som gjort en stor studie på tvillingar.

Det är oklart hur sambandet ser ut enligt forskarna: Kanske ger samma gener både hyperaktivitet och dålig skolprestation – eller så ligger hyperaktiviteten i grunden, och gör det svårt för barnen att lära sig i skolan.

Studien publiceras i tidskriften Child Development.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".