Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dyra batteriämnen bromsar elbilarna

Publicerat onsdag 31 oktober 2007 kl 09.58
Fortfarande ovanlig. Här rullar en elbil från Falkenberg på Stockholms gator. (Foto: Scanpix)

Elbilarna dröjer. Problemet är att dyra material behövs i batterierna. Ett svenskt företag provar järnfosfat som ett billigare alternativ och planerar att snart starta massproduktion.

En miljöbil som mesta tiden drivs av el och kan laddas upp i väggurtaget – en sk. plugin-hybrid – det är vad alla väntar på. Men batteritekniken måste först utvecklas, säger bilindustrin.

Egentligen är det inte batteriernas prestanda som är problemet, utan råvarupriserna.

Bättre kapacitet behövs

I dagens el-hybridbilar finns inte särskilt mycket batterikraft. Om man har tänkt sig att kunna köra några mil utan att behöva använda förbränningsmotorn så behövs betydligt mer batterikapacitet.

Helst vill man använda uppladdningsbara litium-jonbatterier, såna som finns i mobiltelefoner och bärbara datorer. De kan laddas med mycket energi i förhållande till sin vikt. Men de är dyra – det märks när man jämför ett litium-jonbatteri från mobilen med ett som ska kunna driva en bil.

300 000 kronor

– Om du ska köpa ett nytt mobilbatteri kostar det 300 kronor. Om då ett batteri till en bil behöver vara tusen gånger större blir det 250 000 – 300 000 kronor för ett lika avancerat batteri. Man inte råd med exotiska material som silver, vanadium eller kobolt i sådana batterier, konstaterar elektrokemisten Mårten Behm som forskar på hybridbilsbatterier på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm.

Järnfosfat

Den intressantaste kandidaten för att ersätta dyra och sällsynta metaller i litiumjonbatterier är järnfosfat. Förutom att funka bra som bekämpningsmedel mot sniglar, svamp och mossa gör det också batterier betydligt billigare och dessutom säkrare. 

Massproduktion på gång

Bland annat här i Sverige är ett företag på väg att sätta igång massproduktion av litium-jon-batterier baserade på järnfosfat. Men är dom lika bra som batterierna med dyrmetall i då?

– Energiinnehållet kan inte riktigt göras lika högt. Men däremot kan det göras stryktåligare. Man kan ladda ur och ladda upp det kanske ännu bättre än koboltbaserade litium-jon-batterier, säger kemisten och batteriforskaren Mårten Behm på KTH.

Johan Thorstenson
johan.thorstenson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".