Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Storstäder enas om miljöbilsdefinition

Publicerat onsdag 14 november 2007 kl 11.00
1 av 2
Trängselavgifterna i Stockholm slipper vissa miljöbilar betala, men inte alla.
2 av 2

Stockholm, Göteborg och Malmö har beslutat att införa samma regler för vad som klassas som en miljöbil och kräver nu att regeringen också gör det.

Dagens fyra olika miljöbilsdefinitioner gör det svårt för folk, menar, tycker Stockholms moderata miljöborgaråd Ulla Hamilton.

– Framförallt är det förvirrande för folk. Och det vi har gjort nu är att vi tillsammans, Stockholm, Göteborg och Malmö, har kommit överens om hur vi tycker att miljöbilarna ska definieras och det baseras på hur mycket man förbrukar och släpper ut, säger Ulla Hamilton.

Stockholm, Göteborg och Malmö har gemensamt valt att införa Vägverkets definition av miljöbilar som bland annat nu slipper parkeringsavgift i de 3 storstäderna. Det handlar om bilar som går på förnyelsebara bränslen, elbilar, hybridbilar och extremt bränslesnåla bensin- och dieselfordon. Trängselavgiften i Stockholm slipper de däremot inte allihop. Där gäller en annan av statens fyra miljöbilsdefinitioner, som inte godkänner små snåla bensin- och dieselbilar.

Tunga fordon återstår

Några miljöbilsregler för tunga fordon, som står för de största utsläppen i trafiken, finns ännu inte. Men Stockholm, Göteborg och Malmö har tagit fram miljöklassning för lätta lastbilar och minibussar och hoppas nu att staten snarast gör det samma, säger projektledaren för miljöbilar i Stockholm, Eva Sunnerstedt:

– Vi vill gärna att andra bilar ska vara miljöbilar, till exempel lätta lastbilar och bussar och vi tänker även att tunga fordon ska vara det. Men det finns ingen sådan nationell definition ännu så då får man ta Stockholm, Göteborg och Malmös för lätta lastbilar och bussar och så får man försöka hitta på en för tunga fordon också, enligt Eva Sunnerstedt.

Ställer krav på regeringen

Stockholm, Göteborg och Malmö kommer nu gemensamt uppvakta finansminister Anders Borg, för att snarast få till en nationell definition av miljöbilar för trängselskatt, miljöbilspremier och förmånsbeskattning, säger miljöborgarrådet Ulla Hamilton:

– Vi vill gärna träffa finansministern för att prata med honom om detta och understryka vikten av att vi nu får en enhetlig definition.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".