Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kaliforniskt miljöbilsinitiativ faller under tryck från bilindustrin

Publicerat onsdag 5 mars 2008 kl 08.00
Trafiken har stor negativ påverkan på luftkvalitén i L.A.

Kalifornien har länge varit världsledande i kraven på miljövänligare bilar. Det så kallade nollutsläppsprogrammet har försökt reglera att var tionde ny bil som säljs ska vara helt avgasfri, i praktiken alltså en elbil. Men påtryckningar från en motvillig bilindustri tycks nu ha punkterat satsningen.

I det nya förslaget till nollutsläppsprogrammet har kravet på helt avgasfria bilar sänkts till hälften. Dessutom kan biltillverkarna kvitta upp till två tredjedelar av de helt rena bilarna mot ett större antal ”ganska” miljövänliga bilar. Så under de kommande tio åren räknar därför den delstatliga luftvårdsmyndighet CARB med att 150 000 så kallade plug-in hybrid-bilar ska rulla på dom kaliforniska vägarna. Det är fordon som drivs med en kombination av bensin och batteri, och vars batteripaket kan laddas upp i ett vanligt vägguttag. Även om de inte är helt avgasfria, kan en plug-in hybrid köras minst tre gånger så långt på en liter bränsle, som en konventionell bensinbil.

Med färre helt rena bilar, måste den delstatliga luftvårdsmyndigheten garantera att luftkvaliteten ändå blir bättre, säger Matt Miyasato på den lokala luftvårdsmyndigheten AQMD utanför Los Angeles:
– If they’re going to take away some of the zero measurement vehicles they need to show us how they are going to ensure that air quality is actually going to get better.

I södra Kalifornien bidrar fordonstrafiken med mer än hälften av de smogbildande ämnena i luften. Om förändringarna i ”nollutsläppsprogrammet” antas, skulle utsläppen av kolväten och kväveoxider minska med 13 ton per dag. Men redan nu släpper enbart personbilar ut nära trettio gånger så mycket. Minskad bränsleförbrukning leder förstås också till mindre mängd växthusgaser, men det är inte ett huvudmål för det nya förslaget

Claes Andreasson
vet@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".